Tekoälyn yhteiskunnallisiin vaikutuksiin liittyy paljon ristiriitoja. Siksi tekoälyn hyödyntämisestä ja yhteiskunnallisista vaikutuksista on tärkeä käydä paljon nykyistä enemmän ja laajempaa keskustelua. Esimerkiksi algoritmien puolueettomuus ei toteudu niin kauan, kuin algoritmit koulutetaan datalla, joka heijastelee ihmiskunnan vinoumia ja epätasa-arvoisuutta.
”Tekoälyinvestoinnit ovat hyvässä vauhdissa suomalaisyrityksissä. Nyt on tärkeää panostaa algoritmien läpinäkyvyyteen ja ymmärrettävyyteen, jotta asiantuntijat pystyvät luottamaan omassa työssään käyttämiinsä ratkaisuihin. Joidenkin tekoälyratkaisujen osalta on syytä arvioida läpinäkyvyyttä ja ymmärrettävyyttä laajemminkin, esimerkiksi asiakkaiden tai kansalaisten näkökulmasta”, Solitan tuore Head of Sustainable AI Anna Metsäranta kertoo.
Solita on toiminut vuosia tekoälyratkaisujen kehittämisen ja osaamisen eturintamassa. Solita auttaa asiakkaitaan rakentamaan ja ottamaan käyttöönsä algoritmisia ratkaisuja, jotka tuottavat hyötyä liiketoiminnalle ja asiakkaalle kestävästi ja vastuullisesti. Yritysten kysyntä tekoälyratkaisujen kestävyyden ja vastuullisuuden kehittämiselle kasvaa jatkuvasti.
”Vastuullisen tekoälyn rakentaminen ei tapahdu sattumalta. On uskallettava tarkastella, millaisia vaikutuksia tekoälyratkaisuilla saattaa olla ihmisille ja ympäristölle. Autamme asiakkaita myös rakentamaan mekanismeja jo käytössä olevien tekoälyratkaisujen parempaan hallintaan”, Metsäranta tähdentää.
Kannattava liiketoiminta edellyttää tänä päivänä yhä suuremmassa määrin vastuullisia ja sosiaalista koettelua kestäviä ratkaisuja. Solita on mukana useissa tekoälyn hyödyntämistä tutkivissa hankkeissa, kuten Business Finlandin tukemassa AIGA-projektissa. Solitan asiakkaita tekoälyratkaisuissa ovat muiden muassa Kone ja tekonivelsairaala Coxa.
Solitan Head of Sustainable AI -tehtävään nimitetyllä Anna Metsärannalla on yli 15 vuoden kokemus tietojärjestelmien kehittämisestä ja moniosaajatiimien hyödyntämisestä monimutkaisten ongelmien ratkaisemisessa. Hän on toiminut aiemmin mm. Nordean digitaalisten asiakaspalvelukanavien älykkäästä automaatiosta vastaavana johtajana.
Lue lisää Sustainable AI -palveluistamme
Lue raportti: State of Sustainable AI