Tukkukauppayhtiö Motoralin myynti huoltoasemille tapahtui aiemmin pääosin puhelimella, sähköpostilla ja aluemyyntipäälliköiden henkilökohtaisilla käynneillä. Vanhanaikainen, vaikeakäyttöinen ja tuotetiedoiltaan rajoittunut verkkokauppa ei houkutellut käyttäjiä, ja sitä käytti vain kourallinen asiakkaita. Ensimmäisessä vaiheessa Solita konseptoi ja toteutti Motoralin kanssa yhteistyössä uuden verkkokaupan.
Verkkokauppa toteutettiin suunnitellun konseptin pohjalta Episerver Commerce-teknologialla ja inRiver PIM -tuotetiedonhallintaratkaisulla. Verkkokaupasta syntyi nykyaikainen ja houkutteleva kokonaisuus, joka tarjoaa asiakkaille helpon ja nopean tavan tilata tuotteet. Verkkokaupassa asiakkaat saivat nopeammin ja tarkempia tuotetietoja sekä muuta hyödyllistä ja aiheeseen liittyvää sisältöä. Asiakkaan omat tilaukset ja toimitukset koottiin kätevästi samaan palveluun.
Tilaaminen helpommaksi ja nopeammaksi
Helppo ja nopea tilaaminen korostuu yritysasiakkaille suunnatussa kaupassa. Siksi verkkokauppaan luotiin heti aluksi useita jouhevuutta tukevia toiminnallisuuksia, kuten oma valikoima, pikatilaus ja aiemman tilauksen tai siihen sisältyneiden tuotteiden uudelleen tilaaminen. Asiakkaille suunniteltiin palveluun myös uusi, oma asiakaskohtainen näkymä, esimerkiksi mahdollisuus tarkemmin seurata omia tilauksiaan ja toimituksiaan.
Tekoälystä tehoa verkkokauppaan
Verkkokauppa oli jo uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa saanut hyvän vastaanoton. Toisessa vaiheessa verkkokauppaan haluttiin tuoda mukaan myös tekoälyä, joka mahdollistaa asiakkaiden entistä paremman ja henkilökohtaisemman palvelun.
”Otimme käyttöön myös Episerverin älykkään personoinnin, joka on ollut menestys. Personointi seuraa asiakkaan toimintaa verkkokaupassa sekä ostokäyttäytymistä kaikissa kanavissamme. Näiden perusteella teknologia mallintaa asiakkaan käytöstä ja suosittelee asiakkaalle käytöksen perusteella juuri hänelle tarpeellisia tuotteita. Taustalla on koneoppimista, jonka perusteella tekoäly suorittaa jatkuvaa personointia”, Motoralin kehityspäällikkö Henri Ström kertoo.
Verkkokauppa otti aimo harppauksen henkilökohtaisemman ja paremman palvelun suuntaan. Käytännössä se tarjoaa jokaiselle verkkokaupan käyttäjälle räätälöityjä tuoteratkaisuja. Kohdennusta täydennetään erilaisilla personoiduilla sähköpostisuorilla.
