Motoral

Verkkokauppa uudistettiin tekoälyn avulla

Motoral on suomalainen tukkukauppa, jonka tuotteita ovat mm. autojen varaosat ja tarvikkeet. Solita uudisti Motoralin jälleenmyyjille suunnatun verkkokaupan vastaamaan paremmin tämän päivän tarpeita. Toisessa vaiheessa toimme verkkokauppaan tekoälyn, mikä mahdollisti asiakkaiden entistä henkilökohtaisemman palvelun. Keinoäly vauhditti selvästi Motoralin myyntiä. Solita toteutti Motoralille myös kuluttajaverkkokaupan sekä huoltamoliiketoiminnan FastPick-palvelun.

Verkkokaupan personoinnin tuloksia

  • 3 kk

    investoinnin takaisinmaksuaika

  • 100 %

    kasvu sähköpostimarkkinoinnin klikkaussuhteessa

  • 15 %

    tilauksista sisältää tuotteita suositusten pohjalta

Tukkukauppayhtiö Motoralin myynti huoltoasemille tapahtui aiemmin pääosin puhelimella, sähköpostilla ja aluemyyntipäälliköiden henkilökohtaisilla käynneillä. Vanhanaikainen, vaikeakäyttöinen ja tuotetiedoiltaan rajoittunut verkkokauppa ei houkutellut käyttäjiä, ja sitä käytti vain kourallinen asiakkaita. Ensimmäisessä vaiheessa Solita konseptoi ja toteutti Motoralin kanssa yhteistyössä uuden verkkokaupan.

Verkkokauppa toteutettiin suunnitellun konseptin pohjalta Episerver Commerce-teknologialla ja inRiver PIM -tuotetiedonhallintaratkaisulla. Verkkokaupasta syntyi nykyaikainen ja houkutteleva kokonaisuus, joka tarjoaa asiakkaille helpon ja nopean tavan tilata tuotteet. Verkkokaupassa asiakkaat saivat nopeammin ja tarkempia tuotetietoja sekä muuta hyödyllistä ja aiheeseen liittyvää sisältöä. Asiakkaan omat tilaukset ja toimitukset koottiin kätevästi samaan palveluun.

Tilaaminen helpommaksi ja nopeammaksi

Helppo ja nopea tilaaminen korostuu yritysasiakkaille suunnatussa kaupassa. Siksi verkkokauppaan luotiin heti aluksi useita jouhevuutta tukevia toiminnallisuuksia, kuten oma valikoima, pikatilaus ja aiemman tilauksen tai siihen sisältyneiden tuotteiden uudelleen tilaaminen. Asiakkaille suunniteltiin palveluun myös uusi, oma asiakaskohtainen näkymä, esimerkiksi mahdollisuus tarkemmin seurata omia tilauksiaan ja toimituksiaan.

Tekoälystä tehoa verkkokauppaan

Verkkokauppa oli jo uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa saanut hyvän vastaanoton. Toisessa vaiheessa verkkokauppaan haluttiin tuoda mukaan myös tekoälyä, joka mahdollistaa asiakkaiden entistä paremman ja henkilökohtaisemman palvelun.

”Otimme käyttöön myös Episerverin älykkään personoinnin, joka on ollut menestys. Personointi seuraa asiakkaan toimintaa verkkokaupassa sekä ostokäyttäytymistä kaikissa kanavissamme. Näiden perusteella teknologia mallintaa asiakkaan käytöstä ja suosittelee asiakkaalle käytöksen perusteella juuri hänelle tarpeellisia tuotteita. Taustalla on koneoppimista, jonka perusteella tekoäly suorittaa jatkuvaa personointia”, Motoralin kehityspäällikkö Henri Ström kertoo.

Verkkokauppa otti aimo harppauksen henkilökohtaisemman ja paremman palvelun suuntaan. Käytännössä se tarjoaa jokaiselle verkkokaupan käyttäjälle räätälöityjä tuoteratkaisuja. Kohdennusta täydennetään erilaisilla personoiduilla sähköpostisuorilla.

Keinoäly mallintaa ja personoi verkkokaupan toimintaa jatkuvasti asiakkaan parhaaksi

Tekoäly + strategiat = menestys

Motoralin verkkokaupassa on nyt käytössä hybridimalli, joka perustuu tekoälyyn ja erilaisiin strategioihin. Keinoäly mallintaa ja personoi verkkokaupan toimintaa jatkuvasti asiakkaan parhaaksi. Sen rinnalle on rakennettu erilaisia tuote- ja hintastrategioita, jotka täydentävät asiakaskokemusta.

”Saimme heti aikaan 3 % kasvun myynnissä. Hybridimalli on helpottanut myös verkkokaupan seurantaa. Voimme seurata esimerkiksi sitä, paljonko myyntiä on syntynyt suositusten kautta ja paljonko käyttämämme strategiat ovat vaikuttaneet myyntiin. Lisäksi voimme tehdä optimointia strategioihin jatkuvasti. Esimerkiksi viime kuussa olemme tehneet ensimmäisen kerran optimointia ja lisämyynti kasvoi heti 5 %”, Henri Ström sanoo.

(Tulosten tarkasteltu ajanjakso on 1.4.–22.8.2017)

Kuluttajaverkkokauppa Extension.fi pystyyn parissa kuukaudessa

Onnistuneiden kokemusten myötä Motoral lähti rohkeasti tekemään avausta myös kuluttajaverkkokaupan puolella. Motoralin tavoitteena oli rakentaa tasapainoskoottereiden markkinoille vahva brändi ja toteuttaa niihin keskittyvä verkkokauppa. Solita liittyi projektiin jo konseptointivaiheessa, ja vain kolmessa kuukaudessa Extension.fi-verkkokauppa oli avoinna asiakkaille. Seuraavassa vaiheessa Motoral aikoo vahvistaa asiakaskokemusta personoinnilla ja tekoälyllä myös Extension.fi-verkkokaupassaan.

”Projekti oli Solitan kanssa jälleen äärimmäisen helppo ja tehokas. Saimme muutamassa kuukaudessa verkkokaupan auki kaikkine responsiivisine ominaisuuksineen päivineen. Rohkeudella, nopeudella ja laadukkaalla konseptoinnilla saimme luotua HUUV-tasapainoskoottereista kiistattoman ykkösbrändin nuorten keskuudessa”, Henri Ström iloitsee.

FastPick-palvelu osaksi huoltamoliiketoimintaa

Jo ennen varsinaista kuluttajaverkkokauppaa Motoral toteutti Solitan kanssa FastPick-palvelun. ”Siinä loimme kuluttajille suunnatun järjestelmän täydentämään huoltamoliiketoimintaa. Palvelun avulla kuluttaja pystyy autonsa rekisteritunnuksen syöttämällä hakemaan tiedon autoonsa sopivista varaosista, erilaisista huoltonesteistä, tuulilasinpyyhkijöistä ynnä muista. Saman palvelun kautta kuluttaja voi katsoa häntä lähimmän liikkeen, huoltamon tai korjaamon, josta kyseisen osan tai tuotteen saa. FastPick-palvelu rakennettiin responsiiviseksi verkkosivuksi erillisen sovelluksen sijaan, jotta sen käyttö olisi mahdollisimman helppoa ja nopeaa”, kertoo Henri Ström.

Tulokset

Verkkokaupan suositukset

  • 15 % verkkokaupan tilauksista sisältää tuotteita, joita käyttäjä on klikannut suositusten pohjalta
  • 4 % verkkokaupan myyntieuroista on tullut tuotteista, joita käyttäjä on klikannut suositusten pohjalta. Tätä optimoidaan jatkuvasti ja osuus on nousujohteinen.

Sähköpostisuositukset

  • 100 % kasvu sähköpostimarkkinoinnin klikkaussuhteessa (CTR)
  • 4 % verkkokaupan myyntieuroista on tullut tuotteista, joita käyttäjä on klikannut suositusten pohjalta markkinointisähköposteissa
  • Tarkastelluilla mittareilla (30 päivän konversioikkuna suosituksen klikkauksesta verkkokaupassa, 7 päivää sähköpostissa) investoinnin takaisinmaksuaika on 3 kk.

Projekti oli Solitan kanssa jälleen äärimmäisen helppo ja tehokas.Henri Strömkehityspäällikkö, Motoral

Solitan rooli

  • Suunnittelu
  • Toteutus
  • Jatkokehitys ja ylläpito

Teknologiat

  • Episerver
  • inRiver PIM

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Sari Mäkelä

Account Executive, Digital Business

sari.makela@solita.fi

040 5216 330