Paremmin perille

HSL ja Solita uudistivat suositun reittihaun matkustajien tarpeiden pohjalta.

Helsingin Seudun Liikenteessä, pääkaupunkiseudulla, liikutaan yli miljoonaa matkaa päivittäin. Reittiopas palvelee matkustajia silloin, kun pitää tietää miten päästä määränpäähän kaikista kätevimmin joukkoliikenteellä. Palvelu toimii sekä verkkoselaimella osoitteessa HSL.fi sekä osana HSL-sovellusta.

Palvelee 1,7 miljoonaa asiakasta

2,6 miljoonaa reittihakua kuukaudessa

Solita on ollut uudistamassa Reittiopas-palvelun käyttökokemusta yhdessä HSL:n kanssa jo vuodesta 2011 lähtien. Viimeisin uudistus tapahtui 2019-2021, jolloin koko palvelun käyttöliittymä uudistettiin matkustajien tarpeiden pohjalta.

Strateginen valinta: Erillisestä palvelusta osaksi HSL.fi:tä ja HSL-sovellusta

Uudistuksessa pitkään erillisenä palveluna pyörinyt, suosittu Reittiopas-palvelu liitettiin saumattomaksi osaksi HSL.fi:tä.

HSL halusi tarjota asiakkaille kaikki palvelut saman katon alta. Matkustajien ei jatkossa tarvitse tietää kuin yksi osoite, joka tarjoaa kaiken matkustamiseen liittyvän informaation ja palvelut.

Matkustajien tarpeet ohjasivat suunnitteluratkaisuja

Reittihaun käyttäjäryhmät ja heidän tietotasonsa joukkoliikenteestä vaihtelevat merkittävästi, joka asettaa vaatimuksia joukkoliikenteen hahmotettavuudelle ja palvelun helppokäyttöisyydelle.

Suunnitteluprosessi päätettiin jakaa neljään vaiheeseen, jotka mahdollistivat riittävän syventymisen kuhunkin matkustustilanteeseen erilaisten matkustajien näkökulmasta.

 

  1. Joukkoliikenteen hahmottaminen

  2. Ennakoiva matkan suunnittelu

  3. Hetkessä tapahtuva matkan suunnittelu

  4. Matkan aikainen tuki

Suunnittelun aikana työhön osallistettiin yhteensä satoja asiakkaita, erilaisilla menetelmillä; määrällisillä kyselyillä, yksilöhaastatteluilla ja pikaisilla katu-kyselyillä. Kunkin vaiheen alkupuolella keskityttiin tarpeiden syväymmärrykseen, jonka jälkeen työstettiin prototyyppejä ratkaisuista ja siirryttiin niiden validointiin.

Yksi suurimmista haasteista Reittioppaan kaltaisen, paljon käytetyn uudistamisessa on saada käyttäjät omaksumaan uusia toimintoja.
Risto Kantola, Product Designer, Design Lead, Solita

Uusi, nopea tapa hahmottaa mihin kulkuvälineeseen hypätä

Lähialueen pysäkkiaikataulut ja ajoneuvot kartalla ovat nyt yhden klikkauksen päässä.

Lähipysäkit ja linjat -näkymä tarjoaa kätevimmän tavan nähdä, mihin liikennevälineeseen tutulla reitillä kannattaa nousta.

Oli erittäin haastavaa ja mielenkiintoista luoda samaan aikaan ensikertalaiselle ymmärrettävä ja päivittäin palvelua käyttävälle sujuva käyttökokemus.
Ville Hämäläinen, Senior Visual Designer, Solita

Menisitkö sittenkin kävellen tai pyörällä?

Matkan keston ja säätiedon perusteella matkustaja voi päättää, onko pyöräily tai kävely sopivin vaihtoehto.

Uutena vaihtoehtona on myös pyöräilyn yhdistäminen joukkoliikenteeseen.

Reittiopas on tärkein asiakkaitamme arjessa auttava palvelumme ja sillä on suora vaikutus joukkoliikenteen vetovoimaan.
Niko Tynkkynen, Digipalveluiden suunnittelutiimin vetäjä, HSL

HSL.fi palkittiin Parhaana verkkopalveluna Suomen suurimman digitaalisen markkinointiviestinnän Grand One -kilpailussa.

People of Solita blog Risto ja Ville

Tekijät kertovat: Risto Kantola ja Ville Hämäläinen, Design & Strategy -yksiköstä

Olemme tiiminä suunnitelleet suomalaisia verkkopalveluita yli kymmenen vuotta, täydentäen toistemme osaamisia.

Viime vuodet ovat kuluneet pitkälti HSL:n digipalveluita suunnitellessa. Sujuvamman joukkoliikenteen edesauttaminen digipalveluiden avulla on meille molemmille kunnia-asia. Lue koko tarina.

Katso avoimet työpaikat

Haluatko kuulla lisää? Ota meihin yhteyttä