Kone

Kehittynyt analytiikka tekee ennakoivasta kunnossapidosta älykkäämpää

KONE liikuttaa yli miljardia ihmistä päivässä. Yhdessä Solitan kanssa KONE tehostaa yli 150 000 hissin ennakoivaa kunnossapitoa sensoridatalla, koneoppimisella ja analytiikalla. Yhteistyö on osa älykkään kunnossapitopalvelun KONE 24/7 Connected Services -ratkaisun jatkuvaa kehittämistä.

KONE on alansa globaali johtaja, ja sen valikoimaan kuuluvat sekä hissit, liukuportaat ja automaattiset ovet että erilaiset kunnossapito- ja modernisointiratkaisut, jotka nostavat minkä tahansa rakennuksen elinkaaren arvoa. Yrityksen huoltokannassa oli yli 1,4 miljoonaa laitetta ympäri maailman.

Dataohjatun ennakoinnin ja näkemyksen avulla merkittäviä hyötyjä

  • 40%

    vähemmän huoltokutsuja

  • 70%

    vioista tunnistettu jo etukäteen

  • 50%

    vähemmän jumittumisia

Lue lisää

Rakennusten läpi liikkuu valtavia ihmismääriä, joten KONEen huoltamien laitteiden turvallisuus ja luotettavuus ovat ensiarvoisen tärkeitä. KONE 24/7 Connected Services -palvelulla voidaan vähentää riskejä ja toimia jo ennen vikatilanteita. Ennakoivaa kunnossapitopalvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan KONEen asiakkaiden ja huoltotiimien tarpeisiin. Solitan analytiikka- ja data science -asiantuntemus on osaltaan tehnyt palvelusta entistäkin älykkäämmän.

”Saamme hisseistä jatkuvasti dataa, jota voimme analysoida ja siten ennakoida laitevikoja ja niiden syitä”, kertoo KONEen kunnossapidon kehityksen Data Science Manager Olli Mali.

”Olemme tutkineet, kehittäneet ja soveltaneet kehittynyttä analytiikkaa Solitan asiantuntijoiden kanssa. Asiakkaillemme yhteistyö on parempien palveluiden myötä tuonut lisäarvoa ja mielenrauhaa.”

Vikojen ennakointi ja korjaus entistä nopeammin

Perinteinen hissien kunnossapito perustuu säännöllisiin kunnossapitosykleihin ja tarkastuksiin sekä asiakkailta saataviin vikailmoituksiin. KONE ylläpitää yli miljoonaa hissiä ympäri maailman, ja näillä laitemäärillä perinteinen malli on sekä aikaa vievä että kallis.

KONE 24/7 Connected Services lanseerattiin vuonna 2017. Järjestelmän avulla hissien sensoreista saatavaa valtavaa datamassaa voidaan valvoa, analysoida ja tarkastella reaaliajassa.

"Solita on ollut tärkeässä roolissa, kun olemme halunneet kehittyä ennakoivan kunnossapidon modernien analytiikkaratkaisuiden hyödyntämisessä."Olli Mali, Data Science Manager, Maintenance Development, Kone

Moderni analytiikka tehostaa ennakoivaa kunnossapitoa

KONEen ja Solitan yhteistyössä on ennen kaikkea kehitetty pilvi- ja edge-analytiikkaa, jonka avulla laitteiden toimintaa ja kuntoa voidaan anturidatan perusteella mitata. Anturit ja hissit muodostavat yhdessä maailmanlaajuisen esineiden internetin eli järjestelmän, jonka välittämän tiedon avulla viat voidaan havaita reaaliajassa ja vikoihin johtavia oireita analysoida jopa etukäteen.

Eri tarkoituksiin räätälöityjen algoritmien avulla datasta saadaan tietoa yksittäisten hissien mekaanisista ominaisuuksista ja käytöstä. Havaintoja yhdistelemällä hissin normaalia toimintaa voidaan valvoa reaaliajassa ja tunnistaa mahdolliset vikatilanteet.

Datan avulla voidaan myös etsiä ja mitata merkittäviä muuttujia, joilla on yhteys mahdollisiin tuleviin vikoihin. Näiden löydösten perusteella suunnitellaan ja otetaan käyttöön tilastollisia ja koneoppimismalleja, jotka ennakoivat vikoja. Ratkaisua käytetään hissien kunnossapitotoiminnan ohjaamisessa.

”Solita on ollut tärkeässä roolissa, kun olemme halunneet kehittyä ennakoivan kunnossapidon modernien analytiikkaratkaisuiden hyödyntämisessä. Pilvipohjaisten ratkaisujen ansiosta palvelu skaalautuu hyvin ja kehityssyklit ovat nopeampia”, Olli Mali kertoo.

"Analytiikkaratkaisuiden globaalin käyttöönoton seuraaminen on ollut palkitsevaa. Vuosien aikana olemme testanneet lukuisia vaihtoehtoja ja ottaneet yhdessä käyttöön merkittävän osan analytiikasta."Olli Mali, Data Science Manager, Maintenance Development, Kone

Uusi osaaminen vauhdittaa datapohjaista ennakoivaa kunnossapitoa

Ennakoivan kunnossapitojärjestelmän avulla KONEen ketterä kunnossapitotiimi huoltaa laitteet nopeammin. Älykkäiden pilvipohjaisten ratkaisuiden ansiosta KONE palvelee asiakkaitaan paremmin ja liikuttaa ihmisvirtoja turvallisesti ja luotettavasti ympäri maailmaa.

”Solitan kanssa tehdyn yhteistyön ansiosta ymmärrämme data-analytiikkaratkaisuja syvällisemmin ja meillä on vahvemmat valmiudet tuottaa entistä kehittyneempiä ratkaisuja. Älykkäät ja datapohjaiset palvelut ovat nyt aidosti asiakaspalvelumme keskiössä”, Olli Mali sanoo.

”Solita on ollut mukana rakentamassa algoritmeja lähes alusta saakka. Analytiikkaratkaisuiden globaalin käyttöönoton seuraaminen on ollut palkitsevaa. Vuosien aikana olemme testanneet lukuisia vaihtoehtoja ja ottaneet yhdessä käyttöön merkittävän osan analytiikasta”, Olli Mali lisää.

KONE 24/7 Connected Services -ratkaisun hyödyt

  • Markkinoiden parhaita datapohjaisia kunnossapitopalveluita, sopii käytännössä jokaiseen hissiin, valmistajasta tai iästä riippumatta.
  • Asiakaspalvelu paranee, kun asiakkaan kunnossapitotarpeet havaitaan varhain ja korjataan ennen kuin ne kehittyvät ongelmaksi asti.
  • Ketterät teknikot ovat aina askeleen edellä: he tietävät vian luonteesta jo ennen kohteeseen saapumista, tuovat mukanaan oikeat varaosat ja voivat korjata ongelman nopeasti.
  • Kun asiakaskohteissa on vähemmän seisokkeja ja muita merkittäviä käyttöhäiriöitä, säästetään kustannuksissa ja asiakkaat ovat tyytyväisempiä.
  • Turvallisempia ja luotettavampia hissejä ympäri maailman.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Topi Ahava

Account Director

[email protected]

+358505717404