19.09.2013Think Tank

Think Tank 1 -ryhmän jäsenet

Solitan ensimmäinen Think Tank -ryhmä julkaisi loppuraporttinsa helmikuussa 2014.

 

Kari Neilimo, vuorineuvos, KTT

thinktank1_kari_neilimoKari Neilimo on vuorineuvos, joka on toiminut mm. kolmen yliopiston professorina, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) pääjohtajana, Yleisradion ja Tampereen yliopiston hallitusten puheenjohtajana sekä lukuisissa muissa luottamustoimissa. Hän kuuluu myös Solitan hallitukseen. Neilimo on puhunut erilaisissa tilaisuuksissa paljon johtamisen merkityksestä yritysten menestykselle ja kilpailukyvylle. Neilimo korostaa, että digitalisoituva maailma asettaa johtajille täysin uudenlaisia haasteita.

 

Matti Pohjola, professori, Aalto-yliopisto

thinktank1_matti_pohjolaMatti Pohjola on digitaalisen talouden tutkija, joka on tutkinut tieto- ja viestintäteknologian vaikutusta tuottavuuteen ja talouskasvuun jo 15 vuoden ajan. Pohjola toimii taloustieteen professorina Aalto-yliopistossa ja hän on tehnyt sekä teoreettista että soveltavaa tutkimusta taloustieteen useilla osa-alueilla. Pohjolan tämänhetkisiä tutkimusalueita ovat tuottavuus, talouskasvu ja teknologian kehitys. Pohjola on saanut Yrjö Jahnssonin säätiön palkinnon vuonna 2008, Helsingin kaupungin tiedepalkinnon vuonna 2011 ja Suomen Kulttuurirahaston palkinnon vuonna 2012.

 

Ilona Hiila, strategi, kehitysjohtaja, Vapa Media

thinktank1_ilona_hiilaIlona Hiila on sisältöstrategi ja Vapa Median perustajaosakas. Hän auttaa yrityksiä kohtaamaan ja sitouttamaan asiakkaat verkossa. Lisäksi hän vastaa Vapa Median kehitystyöstä. Aiemmin Hiila on työskennellyt toimittajana, radiojuontajana, tiedottajana sekä viestinnän suunnittelijana. Hiila on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri ja hänen mottonsa on ”tulevaisuus kuuluu niille, jotka uskovat unelmiinsa.”

 

Marja-Leena Tuomola, liiketoimintajohtaja, Sanoma Digital

thinktank1_tuomola_marja_leenaMarja-Leena Tuomola vastaa Sanoma-konsernin Suomen ja Baltian markkinapaikka- ja ecom-liiketoiminnasta (esim. Oikotie.fi, Huuto.net, Hintaseuranta.fi, Auto24.ee ja MSO.fi). Koulutukseltaan Tuomola on varatuomari ja eMBA. Tuomola on työskennellyt pitkään Sanoma-konsernissa eri medioissa (mm. Nelonen, Welho, Sanoma Magazines, Sanoma News) ja tehtävissä. Sanoma on Tuomolan johdolla tehnyt merkittäviä liiketoimintojen digitalisoinnin kehityshankkeita, joista uusin on sähköisen kauppakeskuksen perustaminen. Sanoma Digitalin palvelut tavoittavat viikoittain 1,1 miljoonaa ihmistä.

 

Mirjami Laitinen, vanhempi neuvonantaja, Sitra

thinktank1_mirjami_laitinenMirjami Laitinen toimii Sitrassa vanhempana neuvonantajana tietoyhteiskunnan avainalueella. Aikaisemmin hän työskenteli Verohallinnon pääjohtajana. Verohallinnossa tehtiin Laitisen aikana paljon työtä sähköisten järjestelmien kehittämiseksi. Sitrassa Laitinen on yhdessä Valtiovarainministeriön ja muiden julkisen hallinnon toimijoiden kanssa ollut työstämässä ICT- 2015 raportissa esitettyjen toimintamallien, kuten kansallisen palveluväylän ja tunnistamisratkaisun edistämistä. Tavoitteena on saada eri julkisen sektorin toimijat yhdessä miettimään mitä ja miten uusia sähköisiä palveluita tulisi kehittää ja missä niitä kipeimmin tarvitaan. Laitinen haluaa edistää yhteiskunnallista muutosta, joka tuo helppokäyttöiset sähköiset palvelut kansalaisten ulottuville.

 

Mika Pantzar, tutkimusprofessori, Kuluttajatutkimuskeskus

thinktank1_mika_pantzarMika Pantzar on taloustieteilijä ja kauppatieteiden tohtori. Hän toimii Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusprofessorina sekä dosenttina Aalto-yliopistoon kuuluvassa Helsingin kauppakorkeakoulussa. Pantzar väitteli tohtoriksi vuonna 1991. Hän on erikoistunut teknologiatutkimukseen sekä käyttäjälähtöisten innovaatioiden tutkimukseen. Pantzarin kirjoittama Kuinka teknologia kesytetään -kirja on saanut Valtion tiedonjulkistamispalkinnon.

Pantzar on tutkijana kaikkiruokainen. Tällä hetkellä hänen erityisenä kiinnostuksen kohteena on uudet massiiviset, eli digitaaliset kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset aineistot. Hän on myös tutkinut ihmisen ajan- ja erilaisten teknologisten välineiden käyttöä nykyisessä modernissa tietoyhteiskunnassa.

 

Ossi Lindroos, johtaja, myynti, markkinointi ja konsultointi, Solita

thinktank1_ossi_lindroosOssi Lindroos toimii Solitalla johtajana vastuualueenaan myynti, markkinointi ja konsultointiliiketoiminta. Lindroosilla on laaja-alainen näkemys ja kokemustausta digitaalisesta markkinoinnista, verkkopalveluista ja -kaupasta sekä liiketoimintamalleista verkossa.  Hänellä on näköalapaikka erityisesti johtavien suomalaisten vähittäiskauppa-, media- ja palveluyritysten digitalisoitumiseen sekä liiketoiminnan kehittämiseen.

 

Marko Saarinen, johtava konsultti, Solita

thinktank1_marko_saarinenMarko Saarinen vastaa Solitalla konsultointiliiketoiminnasta. Marko on seurannut viimeisen 15 vuoden aikana aitiopaikoilta sähköisen liiketoiminnan, sähköisten palveluiden ja keskeisten mahdollistavien teknologioiden kehittymistä. Hän on ollut omalla asiantuntemuksellaan ja näkemyksillään vaikuttamassa kymmenien suomalaisten ja kansainvälisten verkkopalveluiden ja -kaupan sekä sähköisten asiointipalveluiden suunnitteluun, muotoiluun ja kehitystyöhön. Marko on aiemmin työskennellyt mm. Googlella, Microsoftilla ja Bea Systemsillä.