Tjänstedesign är ett kundorienterat tillvägagångssätt där man tittar holistiskt på utveckling som omfattar kunden, affärer, tjänsteproduktion och teknik. Tjänstedesign är ett mångsidigt verktyg för att utveckla tjänster, affärer, kundupplevelser, användarupplevelser och strategier. Digital tjänstedesign spelar en viktig roll i modern tjänsteutveckling, men när vi ska utveckla en tjänst tar vi ett flerkanaligt perspektiv och går bortom själva användarupplevelsen.
Vår utvecklingsprocess för kundtjänster börjar med att definiera målen. Tydliga mål sätts för projektet som ska designas. Målen bidrar med styrning i designarbetet – från början till slut. Målen appliceras också på verksamheten och kundupplevelsen. Vi kan också lägga till ytterligare mål efter behov: hållbarhet, medarbetarupplevelser, organisationsutbildning med mera. Målen kopplas alltid till indikatorer så att de kan mätas. Målen styr vårt gemensamma arbete under projektet och gör att vi kan övervaka kundupplevelsen och affärsmålen efter att projektet har avslutats.