Atria

Uppdaterade digitala lösningar gav explosionsartad ökning av besökare

Atria är ett ledande företag inom matbranschen i Norden, Baltikum och Ryssland. Atria har flera digitala lösningar som är riktade till olika målgrupper, allt från konsumenter till investerare och producenter. Uppdateringen av koncernens digitala tjänster är ett omfattande projekt som påbörjades med de digitala produkter som är riktade till konsumenter. Först ut var den nya konsumenttjänsten Atria.fi, där Atrias produkt- och receptsortiment nu är mer lättillgängligt för konsumenter, och den flexibla plattformen gör det möjligt att enkelt producera och publicera innehåll på olika enheter.

Atria

Det internationella bolagets framgång vilar på tre fundament: människor, mat och tradition. Med utgångspunkt i Atrias varumärkeslöfte önskade man förmedla information till konsumenterna om ansvarsfull mat, samt det finländska och högkvalitativa ursprunget, via en digital lösning.

Lösningens innehåll började byggas upp kring recept på mat och produktinformation. En omfattande användning av bilder och videoklipp skapar incitament att dela innehåll och ökar konsumenternas engagemang.

Vi är mycket nöjda över att Solita utmanade oss och föreslog nya tankar och lösningar under hela projektet.Arja Yli-Kivistö, Systemchef, Atria

Målsättningen är en smidig innehållsproduktion

Atrias digitala lösningar var föråldrade och webbplatsen var inte mobilanpassad. Det fanns brister i sökmotoroptimeringen och den gamla plattformen gjorde det tidskrävande att publicera nytt innehåll.

Den nya hemsidan skulle fungera på alla enheter och vara enkel att redigera. Det var också viktigt med sökmotoroptimering.

Av de olika alternativen för publicering så valdes Episerver som plattform för de nya digitala lösningarna. Den kan enkelt skalas för olika webbtjänster och gör det enkelt att producera innehåll.

Vi blev övertygade om att Solita hade de bästa referenserna för Episerver-projekt.

Projektet slutfördes rekordsnabbt

Atria sökte en partner med erfarenhet av stora hemsideprojekt och erfarenhet av Episerver. För detta valde Atria Solita till samarbetspartner.

”Vi blev övertygade om att Solita hade de bästa referenserna när det gällde Episerver-projekt. I vågskålen låg också den föreslagna projektgruppens erfarenhet och kompetens”, konstaterar Arja Yli-Kivistö systemchef på Atria.

Projektet att genomföra och utveckla digitala lösningar för konsumenter inleddes med den mest krävande delen, det vill säga specifikationen och genomförande av integrationerna för produktinformation, recept och respons från konsumenter.

Projektet startade i juni 2015 och redan i augusti hade integrationerna gjorts, varefter man kunde börja genomföra sidmallar för innehållsproduktion. Den nya digital lösningen för Atria.fi kunde publiceras den 1 oktober. Totalt tog genomförandet tre månader.

Vi är mycket nöjda över att Solita utmanade oss och föreslog nya tankar och lösningar under hela projektet.

”Samarbetet byggde på en agil leveransmodell för projekt och präglades av transparens. Vid regelbundna veckomöten gick vi igenom vad som gjorts och upprättade en arbetslista för följande vecka. Vi arbetade i nära samarbete med teamet på Solita”, berättar Arja Yli-Kivistö.

Företagens likartade verksamhetsmodeller bidrog till att projektet kunde framskrida så snabbt. Man gjorde inte heller något onödigt eller extra, utan valde det sätt som fungerade bäst utan att ge avkall på kvaliteten.

 

Resultatet motsvarade det som vi definierat i början av projektet och samarbetet fungerade mycket bra.Arja Yli-Kivistö, Atria

Den nya tjänsten fick ett bra mottagande

De tjänster som riktats till konsumenterna samlades till en tjänst för hemmakockar som vill lyckas med matlagningen. Matrecept och tips för hantering av kött spelar en viktig roll och presenteras tydligt med instruktionsvideor och bildserier. Produkternas ursprung lyfts också fram, till exempel i form av presentationer av producenterna.

Projektet med att uppdatera Atrias konsumenthemsida slutfördes inom tidsplanen. Både Atria och konsumenterna är nöjda med resultatet. Antalet besökare till hemsidan har ökat avsevärt, och konsumenterna har gett mycket god respons vad gäller tjänstens användbarhet. Den nya hemsidan är också väl anpassad för marknadsföringsaktiviteter.

”Resultatet motsvarade det som vi definierat i början av projektet och samarbetet fungerade bra. Nu kan vi bedriva kontinuerlig innehållsproduktion på ett helt nytt sätt”, enligt Arja Yli-Kivistö.

”Vi är mycket nöjda över att Solita utmanade oss och föreslog nya tankar och lösningar under hela projektet.”

RESULTAT

  • Tjänsten stödjer marknadsföringen och Atrias varumärke
  • Lösningen möjliggör smidig publicering av innehåll
  • Atria kan erbjuda konsumenter praktiska tips, inspiration och anvisningar med anknytning till produkter och matlagning
  • Lösningen uppmuntrar till delning innehållet och ökar användarnas engagemang i tjänsten
  • Antalet användare har ökat
  • En gemensam plattform för olika webbtjänster
  • Den nya webbtjänsten är också optimerad för mobiler och läsplattor

Resultatet motsvarade det som vi definierat i början av projektet och samarbetet fungerade mycket bra.

Arja Yli-Kivistö Systemchef, Atria

SOLITAS ROLL

  • Genomförande
  • Kontinuerliga tjänster
  • Systemunderhåll

TEKNIK

  • Episerver

Intresserad? Vänligen kontakta oss

Sari Mäkelä

Account Executive, Digital Business

sari.makela@solita.fi

040 5216 330