Tradera

Snabbväxande Tradera utnyttjar potentialen i sin data med Tableau

Tradera är Sveriges största cirkulära marknadsplats med 6 miljoner besök i veckan. Var tredje sekund byter något ägare på sajten, det innebär 1 000 saker i timmen. Det innebär också enorma mängder data som företaget kan dra nytta av genom analys och insikter. Tillsammans med Solita och Tableau har man skapat en snabbrörlig och datadriven organisation som tar tillvara på affärsmöjligheter samtidigt som man skapar den bästa användarupplevelsen.

Tradera har arbetat med cirkulär konsumtion i över 20 år, men det har aldrig varit mer aktuellt än i dag. Hållbarhet står högt på agendan och våra konsumtionsmönster håller på att förändras. Tradera har haft en stark tillväxt under de senaste åren, då allt fler fått upp ögonen för att handla cirkulärt.

– Vi märker verkligen av en stor attitydförändring, under de senaste åren har medvetenheten om hållbarhet och cirkulär konsumtion ökat enormt, säger Irene Werge, CFO för Tradera. Och med coronapandemin har vår tillväxt ökat ytterligare, nu har folk dessutom haft tid att städa garaget och sälja av saker man inte längre använder, säger Irene och skrattar.

Behövde ett omtag

Solitas och Traderas samarbete startade 2017, då Tradera insåg att man behövde se över sin datahantering. Bolaget utvecklades snabbt och man ville dra nytta av sin data bättre i flera delar av verksamheten. I det läget använde man ett analysverktyg som var så komplext att det var svårt för bolaget att göra analyser själva. Man var tvungen att få support av externa utvecklare, något som både tog tid och orsakade frustration.

– Vi hade fastnat i ett konsultberoende helt enkelt, säger Irene Werge, och som ett datadrivet företag förstod vi behovet av att kunna göra fler och snabbare analyser själva. Vi bestämde oss för att göra ett omtag och efter att vi gjort vår research fastnade vi för Tableau som BI-verktyg. Vi vände oss till Solita eftersom vi visste att de var duktiga på just Tableau.

Teamet från Solita började med att sätta strukturen för Traderas data warehouse, ordnade licenser och såg till att implementationen och utrullningen fungerade som den skulle. Resultatet är ett enkelt, användarvänligt och visuellt snyggt verktyg som hela verksamheten kan använda.

– Vi är otroligt nöja och använder Tableau till allt, säger Irene, vi använder det till exempel till alla typer av affärsanalyser, att mäta trafik till sajten, fraktalternativ, betalningslösningar, uppföljning av försäljning och så vidare. Det är enkelt att använda verktyget och att visualisera viktiga insikter.

Irene Werge, CFO, Tradera
"Vi vände oss till Solita eftersom vi visste att de var duktiga på just Tableau."
Irene Werge, CFO, Tradera

Mångsidigt verktyg

Ett konkret exempel på hur man använder Tableau är att man mäter och analyserar vilka olika ärendetyper som kommer in till kundtjänst.

– Det ger oss möjlighet att snabbt upptäcka pain points för användarna i produkten och att omedelbart ta action genom att förtydliga kommunikationen och förbättra användarupplevelsen på marknadsplatsen så att våra medlemmar inte ska behöva kontakta kundtjänst, säger Irene.

Affärsanalyserna är förstås viktigast, men annan viktig del är att man också använder verktyget för att följa det egna medarbetarengagemanget.

– För oss är det viktigt att våra medarbetare själva använder produkten, att de köper och säljer saker hos oss, för att få förståelse för användaren och på så vis kunna utveckla vår produkt och göra användarupplevelsen ännu bättre. Det är något vi uppmuntrar genom att skapa roliga tävlingar till exempel. Här funkar Tableau jättebra, det är både tydligt och roligt att följa medarbetarnas egen försäljning, säger Irene.

Långsiktiga relationer

Idag är Traderas konsultberoende i det närmaste borta, men Solita finns fortfarande kvar i bakgrunden och stöttar om det behövs. Man fungerar som Traderas Tableaupartner, hjälper till med licenshantering och finns tillhands om några frågor dyker upp.

– Vi är glada över att jobba med Tradera, det är ett spännande varumärke som ligger så rätt i tiden just nu. På Solita har vi en lång relation med både Tableau och Tradera och det är extra kul att gå till jobbet när det blir en så bra match som det har blivit här, säger Linda Borelius, Chief Partners Officer på Solita. Vi gillar verkligen Tableau för att det är lätt och roligt för kunden att jobba med verktyget. Det är den största styrkan.

– Idag skulle jag säga att en majoritet av våra medarbetare använder verktyget, jämfört med ett litet fåtal tidigare, säger Irene Werge. Det gör att vi kan hålla en mycket högre utvecklingstakt än vad som vore möjligt annars.

I korthet

  • Användningsområden:

    • Business Insights
    • Expense Reconciliation Tool
    • Employee Engagement
  • Teknisk analysplatform:

Fun facts:

  • 75%

    Andel av Traderas medarbetare som använder Tableau varje vecka.

  • 9,329,595

    Antal steg Traderas medarbetare tog tillsammans under senaste stegtävlingen.

  • 145

    Antal varor en enskild medarbetare sålde på Tradera under 2021.

  • 79*

    Traderas Employee Net Promoter Score (eNPS)

    *eNPS är ett nyckeltal som mäter frågan ”Hur troligt är det att du skulle rekommendera Tradera som arbetsplats till en vän eller bekant”. Vad som är ett bra eNPS beror på vilken bransch man är verksam i, men snittet ligger på 8. Man brukar säga att ett värde mellan 0 och 20 är bra, ett värde mellan 20 och 50 är väldigt bra och allt över 50 är optimalt.