Det sker ingen verklig förändring utan kulturell förändring
Bättre data leder till bättre resultat – förutsätt att datan används på rätt sätt.
För att lyckas använda data för långsiktiga effekter krävs kulturella förändringar – något som varit en viktig del av Solitas och Amer Sports samarbete. Data spelar redan en stor roll inom produktutveckling, försäljning, marknadsföring och strategiskt beslutsfattande.
”Att starta en testningskultur har varit en viktig del av det arbete vi har gjort. I framtiden kommer vi att skynda på testprocessen ännu mer och öka antalet idéer vi testar.”
Olli Lindroos, Data Business Designer, Solita
I början av 2018 slogs teamen för dataanalys och affärsanalys samman i ett nytt snabbfotat team som skulle serva olika affärsenheter samtidigt som det kunde tillhandahålla avancerade analystjänster.
Det nya teamet kunde förse Amer Sports marknadsföringsteam med exakta inblickar i kundernas beteenden, inklusive prognosmodeller för att optimera produktions- och materialflöden.
”I framtiden måste vi kunna serva våra kunder ännu bättre, så att konsumenterna inte bara får en produkt från oss, utan en komplett upplevelse. Dessa upplevelser kan exempelvis skapas genom mobila appar som lyckas kombinera data med våra produkter. Detta kommer att få vårt varumärke att gå om konkurrenternas.”
Marko Orenius, Director Analytics & BI, Amer Sports