FÖRDELAR
Enhetlig serviceupplevelse för kunden
Arbetstiden för marknadsföringsåtgärder har minskat dramatiskt. Tidigare var den 2 veckor, nu 15 minuter.
För kunden syns DNA:s dataplattform särskilt i alla digitala tjänster – webbtjänsten, DNA-TV och andra mervärdestjänster. Den syns i e-postmeddelanden, som utgör merparten av kommunikationen, i traditionella brev, samtal och förstås i DNA-butikerna. Målet är att DNA alltid ska veta vad som görs i respektive kanal och hur kunden växelverkar med DNA i de olika kanalerna. All växelverkan kan mätas, till exempel genom ökad försäljning, ökad konvertering, minskat kundbortfall och ROI för marknadsföringen.
Bättre tjänster och riktade åtgärder till kunderna
Analyslösningarna kan användas bland annat för att förutspå kundnöjdhet, kombinera användningstrender, positionsmodeller och kundvärdemätare samt korrelera erfarenheter med granulära nät- och enhetstransaktioner. Denna information kan tolkas för att fastställa den mest sannolika orsaken och utföra Next Best Actions och förbättra kundupplevelsen. För kunderna syns datautnyttjandet alltså i hur DNA:s varumärke och produkter kommer till kunden precis när denne behöver dem – och dessutom på rätt sätt.
- Kunden erbjuds enbart produkter eller tjänster som svarar mot ett registrerat behov.
- Man närmar sig endast kunden i en situation där kunden upplever att det är önskvärt – till exempel när kunden börjar använda tjänster eller behöver hjälp med att effektivt lösa olika problem.
- Erbjudanden är konsekvent de samma oavsett kanal, för att garantera enhetlighet var kunden än interagerar med företaget.
Snabb och enkel hantering av kundrelationer
Också ur verksamhetens perspektiv har visionen om data och analys som källa till konkurrensfördelar förverkligats. Med hjälp av den utvecklade lösningen kan man stödja den dagliga operativa verksamheten och samtidigt ge stöd åt det strategiska beslutsfattandet. Drömmarnas dataplattform samlar alla kunddata på ett ställe, vilket bidragit till att minska överlappande kundvårdsarbete.
Kanaloberoende analys och mätning
Dataplattformens egenskaper hjälper DNA att lära sig av kundernas beteende i webbkanalerna för att kunna utveckla en ännu bättre kundupplevelse. Effekten av marknadsföringen kan tillförlitligt mätas omgående.
En stabil grund för next generation data-tjänster!
Drömmarnas dataplattform är en lösning som redan nu ger:
- Insikt i kundrelationens tillstånd i realtid
- Automatiserade inköp och marknadsföring
- Mest sannolika kors- och extraförsäljningsobjekt
- Rekommenderat intressant innehåll
- Realtidsgränssnitt för personifiering av digitala tjänster
- Heltäckande analys av åtgärdernas effektivitet
- Modelleringar för styrning av investeringsplanering
- Algoritmer för optimering av åtgärder
- Textanalys som utvecklar förståelsen för sociala medier
Plattformen gör det möjligt att på ett enhetligt sätt lösa datarelaterade frågor och planera nya servicekoncept. I fortsättningen kan plattformen också utnyttjas för intelligent språkhantering och tillhörande tillämpningar (botar, bättre supportsidor, produkter och tjänster).