Data är affärsverksamhetens kärna
Matkahuolto har haft ett starkt fokus på att stärka sin digitala förmåga och utveckla sina digitala tjänsterna sedan 2019.
”Vi insåg redan från början att insamling och analys av data är en central del av vår affärsverksamhet och avgörande för att utveckla de digitala tjänsterna. Att bygga rätt sorts dataförmåga har varit en av de centrala hörnstenarna av Matkahuoltos digitala strategi. Förutom traditionell styrning med hjälp av data var målet att lägga grunden för en ny sorts affärsverksamhet och mer utvecklad analys”, summerar Mika Rajanen, ICT- och digital chef på Matkahuolto.
Sedan 2020 har Solita hjälpt Matkahuolto att bygga upp moderna molnbaserade data- och analyslösningar som kan användas för olika delar av verksamheten. Ny kompetens och nya förmågor har snabbt förändrat hur företaget planerar och leder sin verksamhet.
”Vi valde Solita för att de har den data- och teknikexpertis vi behöver, något som var särskilt viktigt för vår affärsutveckling och vårt datadrivna sätt att arbeta”, berättar Mika Rajanen.
En stor skillnad mot tidigare är att alla, inte bara ledningen och analytiker, arbetar datadrivet. Lösningarna har gjorts så tillgängliga för alla Matkahuoltos anställda som möjligt. I praktiken innebär det att alla datalösningar har byggts upp utifrån konkreta användningsområden tillsammans med hela personalen. På så sätt har man också säkerställt att allt som utvecklas verkligen har ett värde ute i verksamheten.
”Tidigare handlade vår datahantering mest om att skapa en rapport varje månad. Nu är data hela verksamhetens kärna – vi använder inte bara vår data för uppföljning längre, utan framför allt för att driva verksamheten framåt och till och med skapa nya affärer”, förklarar Jani Kemppainen, Head of Business Intelligence and Analytics på Matkahuolto.
En annan viktig del har varit att lösningarna ska vara enkla att använda, det ska vara en låg tröskel för att komma igång.
”Jag tycker att det är viktigt att vi har fått tillgång till lättanvända visuella analyser som alla medarbetare kan använda. Även om lösningarna också används för traditionell rapportering, har den största nyttan varit att nya användargrupper har kunnat använda data för att hitta möjligheter och perspektiv som ingen tidigare har tänkt på att söka efter ens”, fortsätter Kemppainen.