Allmännyttan har tillsammans med Solita tagit fram en övergripande affärsarkitektur och ett antal konkreta, digitala verktyg för att hjälpa sina medlemsbolag i deras digitaliseringsresa. Arbetet har gett resultat – man arbetar redan aktivt med att utveckla en rad konkreta stöd och verktyg som den struktur Solita tagit fram gett upphov till.
Arbetet har gjorts inom ramen för Allmännyttans Digitaliseringsinitiativ (DI). DI samlar 100 bostadsbolag som genom en särfinansierad verksamhet valt att samverka i digitaliserings-frågor och relevant verksamhetsutveckling. Syftet är att öka förändringstakten i de egna bolagen, och att tillsammans verka för en långsiktigt hållbar branschförändring.
”Starka och framåtriktade branschorganisationer har en viktig roll att spela för hela branschens utveckling”, säger Terese Skärvagen, projektchef för DI. ”Det här initiativet handlar om att mobilisera verksamhetsutveckling i bostadsbolagen, och då är stärkt innovationskraft och digital förnyelse helt avgörande. Tillsammans med Solita tar vi fram konkreta verktyg och metoder för att underlätta digitalisering för hela ekosystemet.”
Enligt Terese Skärvagen är både intresset och engagemanget stort från bostadsbolagens håll när det gäller digital transformation, men man har flera svåra förutsättningar. Allmännyttan hjälper bolagen att höja kompetens och mognad inom området och att skaffa vassa verktyg.
”Det låter kanske enkelt, men att arbeta strategiskt med digitalisering är otroligt svårt för enskilda bolag, oavsett bransch. Att ha intern samsyn, föra bra resonemang och ta in extern kompetens och facilitatorstöd är viktigt för alla, det är svårt att göra en strategisk plan själv”, säger Maria Hansson, seniorkonsult på Solita och en av de ansvariga för arbetet med affärsarkitekturen.