Fortum och Solita ökar kunskapen om design hos alla Fortum-anställda i världen
Fortum och Solita har utvecklat en Design Thinking Academy för utveckla personalens designtänkande är att göra Fortum till ett mer kunddrivet företag. Design Thinking Academy är ett särskilt utformat e-utbildningssystem i form av ett spektakulärt visuellt rymdäventyr som leder och inspirerar personalen mot att tänka design i sitt dagliga arbete.
Hur ska Fortum bli bättre på att använda design? Hur kan Fortum utöka designkunnandet inom alla affärsenheter globalt? Hur kan Fortum öka och fördjupa kundinsikterna inom hela bolagets verksamhet? Det här var några av de frågor som Fortum och Solita ville försöka besvara i slutet av 2020 genom att starta Design Thinking Academy.
En del av designutvecklingen hade redan genomförts på Fortum. Fortum Design inledde sin verksamhet 2017 inom Consumer Solutions. Och för två år sedan började avdelningen samarbeta med alla bolagets affärsområden.
”Vi insåg att om vi verkligen vill bygga upp ett designcentrerat företag var vi tvungna att öka vår mognadsgrad rörande design inom alla affärsenheter för att kunna ta till vara på kompetensen hos Consumer Solutions-divisionen. Vi ville öka förståelsen för design inom hela organisationen”, säger Hanna Vesa, Fortums Head of Design.