Kustannuspaineet ja laajenevat asiakastarpeet muuttavat julkishallinnon toimintaympäristöä merkittävästi. Miten tekoäly voi parantaa tehokkuutta, auttaa ennakoimaan tulevaa ja automatisoida prosesseja, jotta lakisääteiset velvoitteet täyttyvät? Mikä on tekoälyn rooli tulevaisuuden työn muutoksessa sekä julkishallinnon prosessien ja palveluiden strategisessa kehittämisessä?
Tule mukaan AI Lab -työpajaan kuulemaan asiantuntijaesityksien ja käyttötapausesimerkkien kautta minkälaisia mahdollisuuksia tekoälyteknologiat ja -ratkaisukehitys tarjoavat eri toiminnan tasoilla:
1. Yksilön työn muutos ja tehokkuus
2. Tiimityöskentelyn muutos ja tehokkuus
3. Toimintojen ja prosessien tehokkuus
4. Uudenlaiset digitaaliset palvelut
Esimerkit perustuvat kokemuksiin asiakasprojekteistamme. Kerromme mm. yhteistyöstämme Kelan kanssa, missä on tarkasteltu esimerkiksi eri roolien yksilötason sekä tiimitason mahdollisuuksia. Kelan kanssa kehitetty Tukiviidakon tulkki selkeyttää monimutkaisia tukimuotoja, auttaen asiantuntijoita käsittelemään tukihakemuksia tehokkaasti. Muina esimerkkeinä käytämme mm. laskutusprosesseihin liittyvää tekoälyratkaisukehitystä ISS:llä sekä uusien tekoälyä hyödyntävien asiakasrajapinnan palveluiden parissa tekemäämme kehitystä Tekonivelsairaala Coxa:lla.
AI Labissä asiantuntijoina ovat Marko Taipale, Design Lead, Solita, Salla Westerstrand, AI Designer, Solita, Mikael Ruohonen, Business Director – Data Science, AI & Analytics, Solita, ja Ewa Tawaststjerna, Sales Director, Public Sector at Microsoft
Aiheet
- Käytännön käyttötapauksia julkishallinnossa
- Tekoäly avustajana tiimityössä
- Prosessien automaatio ja optimointi tekoälyn avulla
- Johtamisen uudet roolit tekoälyn tukemassa ympäristössä
Agenda
Aika: 21.1.2025 klo 8.30-12
Paikka: Microsoft, Keilalahdentie 4, 02150 Espoo
08.30 Aamupala ja verkostoitumista
09.00 Microsoftin ja Solitan asiantuntijapuheenvuoroja
Katsaus julkishallinnon muuttuvaan toimintaympäristöön
Tekoälyn rooli prosessien, tiimityön ja johtamisen kehittämisessä
Käyttötapausesimerkkejä eri toiminnan tasoilta:
Yksilön työn muutos ja tehokkuus (esim. case KELA)
- Tiimityöskentelyn muutos ja tehokkuus (esim. case KELA)
- Toimintojen ja prosessien tehokkuus (esim. case ISS)
- Uudenlaiset digitaaliset palvelut (esim. case Coxa)
10.30 Työpaja
- Ryhmätyöskentelyä ja kokemusten vaihtoa
- Konkreettisten kehitysaskeleiden tunnistaminen
12.00 Lounas