26.8.2015Blogi

Ystävälliset sanat markkinointijohtajalle

Millaisen tietopaketin digiajan markkinoija tarvitsee? Millaisia työkaluja markkinointijohtajat tarvitsevat työssään tänä ja ensi vuonna? Millä tavalla digitalisaation vaikutuksista ja markkinoinnin uusista työvälineistä tulisi puhua, jotta asiat olisivat myös mainostoimistomaailmassa surranneelle ekonomille parhaiten omaksuttavissa?

Vastaamme muun muassa näihin kysymyksiin tällä viikolla onnistuneen asiakaskokemuksen analytiikan aamiaisseminaarissamme Musiikkitalolla. Kerromme myös miksi digitalisaatio, ennakoiva analytiikka, tiedolla johtaminen ja markkinoinnin automaatio ovat sanoja, jotka kuuluvat jokaisen markkinoinnin kanssa tekemisissä olevan henkilön sanavarastoon. Oman, vuoden mittaisen digipesuni perusteella voin sanoa, että tulemme käsittelemään ne asiat, joita olisin vuosi sitten halunnut kuulla tehdäkseni tuloksellisempaa, osuvampaa ja parempaa markkinointia.

Kokonaisvaltaisen digipesun opit

Vietettyäni 10 vuotta markkinoinnin eri tehtävissä, viimeinen vuosi ICT-asiantuntijayrityksen palveluksessa on ollut todella virkistävä ja opettava. Helpommallakin tosin olisi varmasti päässyt, mutta en ole varma olisiko muutaman viikon kurssitus digitaalisuudesta ja sen mahdollisuuksista eri teknologioita hyödyntäen auttanut minua vaivanneeseen epämukavuuden tunteeseen: kaikessa tontillani vastaan tulleessa kehityksessä törmäsin jollain tasolla IT:hen ja digitaalisuuteen, jota en kokenut vahvimmaksi osaamisalueekseni. Kuulostaako tutulta?

Koska tilaisuutemme loppuunmyytiin nopeasti, kokosin tähän blogiin pääkohdat siitä, mitä vuoden kokonaisvaltaisen digipesun jälkeen haluaisin sanoa aiemmalle itselleni ja sinulle, innostunut mutta tulevaisuudesta hiukan epävarma markkinointijohtaja:

  1. Ostovoimaisilla asiakkaillasi on usein pula ajasta. Tee kaikkesi tehdäksesi tiedon löytämisestä ja palveluiden ostamisesta helppoa, 24/7, silloin kun asiakas itse sitä haluaa.
  2. Aika hyvä’ käyttökokemus ei riitä. Kansainväliset verkkokaupan jätit ovat nostaneet asiakkaan odotustasoa asiakaskokemuksesta ja digitaalisista palveluista.
  3. Tieto on ainoa tuotannontekijä, jonka arvo kasvaa kun sitä käytetään.
  4. Tuhlaat asiakkaasi aikaa, ellet käytä yrityksesi järjestelmiin kertyvää asiakastietoa sekä teknologian mahdollisuuksia hyväksesi. Analytiikka voi aidosti auttaa tuottamaan parempia asiakaskokemuksia.
  5. Sinun ei tarvitse olla asiantuntija teknologioissa pystyäksesi hyödyntämään analytiikan ja markkinoinnin automaatio ratkaisuja – sinulla pitää vain olla rohkeutta aloittaa.

Tulin käyttäneeksi aikanaan paljon mainostoimistopalveluja brändin parantamiseen; sinänsä hyvä juttu ja analytiikalla on paljon silläkin saralla tehtävissä. Mediatoimiston käytöllä sain mukavasti mitattavuutta sekä tehokkuutta tekemiseen. IT-osaston pakeille oikeiden kysymysten kanssa en olisi osannut mennä, eikä silloisen työnantajani ns. ’laitteiden hallinnan palveluyksikössä’ olisikaan kaipaamani apua ollut tarjolla. Katselin uteliaana web-analytiikan raportteja ja koitin tehdä niistä jonkin järkevän kokonaislinjauksen päässäni – täysin mahdotonta. Nyt tiedän, että oikeilla työkaluilla se on täysin mahdollista.

Tiedolla johtaminen on kilpailukyvyn säilyttämisen ehto

Digiajan johtajalla tulee olla oman funktion kompetenssinsa lisäksi tietty määrä digitaalisen maailman mahdollisuuksien ymmärrystä. Koko yritysjohdon täytyy viimeistään nyt suorittaa itselleen kunnon digipesu. Pesun jälkeen saadaan tarvittava ymmärrys yrityksen kilpailuedun kasvattamiseen tässä ajassa. Odotan mielenkiinnolla DNA:n Jyrki Kinnusen puheenvuoroa analytiikkakyvykkyyden rakentamisesta ja sen vaikeudesta organisaatiossa. Kuinka myyt ylimmälle johdolle ajatustavan muutoksen mutusta faktojen, analytiikan ja markkinoinnin automaation maailmaan?

Uskon, että jo lähivuosina pankki- ja vakuutusalalla, vähittäiskaupassa ja kuluttajabisneksessä ylipäätään ei voi pärjätä ilman modernia, analytiikkaystävällistä informaation hallintaa ja siihen kytkettyä markkinoinnin automaatiota. Se ei ole enää kilpailuedun hakemista, vaan kilpailukyvyn säilyttämisen ehto. Sinä olet oman bisneksesi asiantuntija ja tunnet asiakkaasi parhaiten – onko kilpailuetusi ollut heidän silmissään viime vuosina nousu- vai laskusuunnassa?

Olemme avanneet verkkosivuillamme enemmän tuotteita ja ratkaisuja informaation hallinnan ja analytiikan problematiikkaan. Seuraa myös tapahtumamme twitterfeediä #SolitaHub tai ajankohtaisia blogejamme. Lähiaikoina löydät meidät aiheen tiimoilta myös Markkinointiviestinnän viikon Teknologia-areenalta 22.-23.9. Tapaamisiin ja onnea matkaan!

Katriina Kiviluoto on ennakoivan analytiikan liiketoiminnan johtava konsultti Solitalla. Hänellä on kattava kokemus brändimarkkinoinnista ja viestinnästä eri rooleissa. Intohimon kohteena hänellä on rakastaa arkea, kehittää tiedolla parempaa liiketoimintaa, harrastaa hikiliikuntaa ja leipoa herkullisia suklaakakkuja.

Seuraa Katriinaa Twitterissä @Katruskalainen.