06.03.2015Blogi

Yrittäjästä rakentamaan Suomen mobiilitulevaisuutta

Se oli aivan tavallinen lokakuinen yrittäjän aamupäivä. Skannailin tavalliseen tapaani Suomen ICT-alan työpaikkailmoituksia, jotta voisin myydä konsultointiosaamistani rekrytoiville firmoille. Silmiini osui Solitan pinkki logo, joka oli vuoden 2014 aikana alkanut näkyä yhä enemmän sosiaalisessa mediassa. Solita etsi sillä kertaa muun muassa järjestelmäarkkitehtia mobiiliratkaisuille, ja koska olen viimeiset kolme vuotta toiminut mobiilisovellusalan startup-yrittäjänä, luin koko rekrytointi-ilmoituksen alusta loppuun.

Luin ilmoituksen huolella uudelleen varmistaakseni, että olin ymmärtänyt oikein, ja samalla jo nyökyttelin hyväksyvästi: kyllä tässä nyt meikäläistä haetaan. Ryhdyin siltä istumalta toimiin varmistaakseni, että Solitakin tietää minun olevan oikea henkilö tähän, ja hyvissä ajoin ennen vuoden loppua homma oli lyöty lukkoon. Olen nyt mobiiliratkaisujen vanhempi konsultti, ja mukana monessa asiakasprojektissa, joissa tarvitaan älypuhelinsovellusten osaajaa.

Ennakkovaikutelmani Solitasta oli varsin positiivinen, koska vuosien varrella yritys on kasvattanut asiakaspohjaansa ja kartuttanut osaamista järjestelmällisesti. Solita oli minulle jo vanhastaan tuttu pöydän toiselta puolelta vuosikymmenen takaa, joten tiesin, että yrityksessä on aina ollut töissä huippuosaajia. Nyt vain ajat ovat toiset ja meno monella tavalla erilaista, joten olin varsin kiinnostunut näkemään mihin kaikkeen saisin näppini väliin uudessa hommassa. Keskusteluissa tulevien työkavereiden kanssa huomasimme, että meillä oli hyvinkin samanlaiset käsitykset siitä mihin suuntaan edettäisiin, ja työntekijöiden lisäksi myös Solitan asiakkaat ovat huippuluokkaa.

Kun aloitin loppiaisen jälkeen Solitassa, ensivaikutelmani oli vielä positiivisempi kuin ennakkovaikutelma, ja se koko lailla paransi lievän korporaatioallergiani. Solitassa nimittäin rakennetaan hyvää yrityskulttuuria määrätietoisesti, ja siihen kuuluu muun muassa työkavereiden huomioon ottaminen kiittäen ja kannustaen. Koulutushommia paljon tehneenä minua lämmittää myös solitalaisuuteen kuuluva tapa jakaa tietoa koko porukalle avoimesti ja usein.

Nyt takana on kahdeksan viikkoa mobiilikonsulttina Solitassa. Sinä aikana olen rakentanut jaettua ymmärrystä siitä, miten mobiilisovellukset voivat parantaa asiakkaidemme liiketoimintaa, pitänyt ensimmäisen sisäisen koulutukseni, ja ollut mukana tekemässä niin tarjouksia kuin käytännön konseptointityötäkin asiakkaille. Konsultin tehtävänä on ymmärtää asiakkaan tarpeet vähintään yhtä hyvin kuin asiakas itse, ja etsiä parhaat ratkaisut ongelmiin – kuuntelemalla, kyselemällä, ja tarvittaessa myös haastamalla. Näkemystä saa ja pitääkin ottaa, ja siihen myös kannustetaan. Jos intohimonasi on rakentaa hyviä digitaalisia palveluja, jotka helpottavat ihmisten arkea, Solitan porukassa se onnistuu.

Jos sinua kiinnostaisi liittyä tiimiimme, katso avoimet työpaikkamme täältä tai jätä avoin hakemus.