27.05.2020Blogi

Vuonna 2020 jokainen yritys tarvitsee Puolihullun Tuoteomistajan – näin löydät omasi

Samalla kun yhä useampi yritys aloittaa välttämättömän matkan kohti dataohjattua liiketoimintaa, vaatimukset organisaation työtapojen ja kulttuurin muuttamiseksi kasvavat. Jos data halutaan valjastaa aidosti palvelemaan yrityksen tavoitteita, ei riitä, että rakennetaan tekninen datakone, vedetään käynnistysvivusta ja maailma on valmis. Todellinen haaste piilee usein siinä, että löydetään oikeat kyvykkyydet ja työtavat datakoneen hyödyntämiseen.

Digitaalinen transformaatio edellyttää lähes aina organisaation sisäistä kulttuurinmuutosta, joskus jopa kulttuurivallankumousta. Aivan kuten data pitää koota eri siiloista yhteen parhaan kokonaiskuvan muodostamiseksi, myös sisäpolitikointi ja muurit työntekijöiden välillä pitää murtaa. Yrityksen liike- ja tukitoimintojen täytyy puhaltaa yhteen hiileen ja muodostaa osastorajat ylittävä projektiryhmä, jotta datasta voidaan synnyttää liiketoiminnallisia ratkaisuja. Mutta kuka vetää poikkitoiminnallista projektiryhmää, säilyttää kokonaiskuvan ja johtaa yhteisiä ponnistuksia kohti sovittuja tavoitteita?

Me Solitalla näemme tarpeen uudenlaisille johtamistaidoille: kaikki dataohjattuun tulevaisuuteen tähtäävät yritykset tarvitsevat vähintään yhden Puolihullun Tuoteomistajan™ (eng. product owner).

Puolihullu Tuoteomistaja ymmärtää sekä liiketoimintaa että teknologiaa. Hän osaa johtaa muita, luottaa kollegoihinsa ja jakaa vastuuta. Tehtävä edellyttää niin vahvaa oma-aloitteisuutta, innovatiivisuutta ja riskinottokykyä, ettei se sovi kenelle tahansa. Tärkeintä on kuitenkin asenne; sisäinen palo raivata tie läpi byrokraattisten esteiden ja rakentaa jotain, joka tuottaa todellista arvoa asiakkaille – sisäisille tai ulkoisille.

Mutta mistä näitä Puolihulluja oikein löytyy? Ikävä kyllä rekrytoinnilla ei yleensä ole runsaudenpulaa sopivista kandidaateista tähän rooliin. Koska tämän hybridiroolin merkitys on tunnistettu vasta viime vuosina, on harvinaista löytää henkilö, jolle on jo kertynyt kokemusta kaikilta olennaisilta osa-alueilta. Annamme kuitenkin kolme vinkkiä, jotka auttavat sinua löytämään lupaavimmat ehdokkaat:

  1. Tunnista yrityksesi muutosagentit, eli ne sisäiset innovaattorit ja projektipäälliköt, jotka ovat parhaiten onnistuneet vetämään läpi muutoksia. Saattaa olla, että haluaisit näiden henkilöiden pysyvän niissä rooleissa, joissa he ovat jo osoittaneeta arvonsa. Harkitse kuitenkin tarjoavasi heille datakoneesi Puolihullun Tuoteomistajan viittaa, sillä yritys, joka todella haluaa muuttua dataohjatuksi, tarvitsee tehtävään parhaimmat tekijänsä.
  2. Tunnista ne työntekijät, joilla on kyky nähdä sekä liiketoiminta että teknologia samassa, isossa kuvassa. Jos yksi ja sama ihminen puhuu sujuvasti näiden molempien sidosryhmien kieltä, olet löytänyt kulmakiven toimivalle, organisaatiorajat ylittävälle yhteistyölle.
  3. Siinä tapauksessa, ettet löydä sopivia henkilöitä yrityksesi sisältä, eikä rekrytointikaan tuota tulosta, harkitse ulkopuolista apua. Toimiva ratkaisu on usein resursoida liiketoimintajohtajan tueksi ulkopuolinen muutosagentti, joka tuo mukanaan vahvaa osaamista datasta, digitaalisesta teknologiasta sekä moderneista työtavoista.

Kun onnistut löytämään lupaavan Puolihullun Tuoteomistajan, varmista, että hän saa valtuudet ja resurssit tehdä päätöksiä, joilla on merkittävää vaikutusta liiketoimintaan. Jos et anna hänelle aitoa mahdollisuutta ruokkia sisäistä liekkiään ja tuottaa asiakasarvoa, hän turhautuu ja siirtyy ennen pitkää mielenkiintoisempiin tehtäviin.

Anna hänelle työkalut, resurssit ja merkityksellinen määränpää, niin hän raivaa tiensä läpi organisaatioviidakkosi ja luo polun, jota pitkin dataliiketoiminta jatkossa kulkee.