13.8.2015Blogi

Varmista sisältösi löytyminen Googlessa

Toteutettaessa moderneja verkkosovelluksia käytetään paljon aikaa siihen, että lopputulos on näyttävä ja käytettävä. Palvelu on responsiivinen ja skaalautuu hienosti eri näytöille. Mobiiliselaimella napit ovat riittävän isot sormilla painettaviksi ja navigaatio piilossa napin takana viemästä arvokasta tilaa näytöltä. Kuvia ja videoita käytetään paljon. Valitettavasti joskus perusasiat kuitenkin unohtuvat kaiken tämän hienouden keskellä. Muistitko varmistaa, että asiakkaat myös löytävät luoksesi?

Varsinkin useat Single-Page App -toteutukset eivät enää välttämättä muodosta oikeita osoitteita. Tiesitkö esimerkiksi, että URL-osoite tavallaan päättyy #-merkkiin URL-määritelmän mukaan? Tämä tarkoittaa siis, että hakukoneelle http://hienoverkkosovellus.fi/toimipaikat, http://hienoverkkosovellus.fi/toimipaikat#oulu ja http://hienoverkkosovellus.fi/toimipaikat#helsinki ovat sama asia. Pahimmissa tapauksissa koko verkkosovellus on hakukoneelle vain yksi osoite, esimerkiksi http://hienoverkkosovellus.fi/.

Jos et ole Googlessa, et ole olemassa

Miksi tämä on ongelma?

Siksi, että ilman linkkejä, hakukone ei löydä sisältöäsi ja jos et ole Googlessa, et ole olemassa. Ilman linkkejä, varsinkaan muualta sisään tulevia linkkejä sivullesi, hakukone ei myöskään osaa arvioida sisältösi laatua. Yksi Googlen tärkeimmistä keksinnöistä oli hyödyntää nk. backlink-linkkejä eli sisään tulevia linkkejä sisällön tärkeyden määrityksessä.

Onneksi perusasioiden laittaminen kuntoon on varsin suoraviivainen työ. Muista vain nämä neljä sääntöä:

  1. Luo linkkejä sisältöösi
  2. Linkkaa sisältöösi – varmista indeksointi ja SEO
  3. Varmista, että sisältö on luettavissa – myös ilman JavaScript-suoritusta
  4. Estä ei-toivotun sisällön päätyminen hakukoneeseen

1. Luo linkkejä sisältöösi

Ilman linkkejä sisältöä ei voi päätyä hakukoneeseen. Varmista siis, että sinulla on oikein tehtyjä linkkejä ja pyri pitämään linkkisi elinvoimaisina.

Cool URLs don’t change.

Pyri tekemään nättejä linkkejä siten, että käytät SEO-näkökulmasta tärkeitä sanoja myös itse linkissä. Huomaa, että useat hakukoneet hakutuloksissa jopa korostavat hakusanaan osuvia termejä myös osoitteesta.

Yksi hyvä, varsinkin mediassa paljon käytetty tapa, on käyttää tunnistetta osoitteen lopussa ja sisällön SEO-mielessä hyväksi mietitty otsikkoa linkin sisällä näin: http://hienoverkkosovellus.fi/oulun-paras-ravintola/12345. Huomaa, kuinka sama sisältö voisi myös avautua osoitteella http://hienoverkkosovellus.fi/aaa/12345, sillä tunnistetta 12345 edeltävä teksti ei ole merkityksellinen. Tämä mahdollistaa otsikon vaihtamisen julkaisun jälkeen.

Jos toteutat sovelluksen näin, muista tällöin kuitenkin uudelleenohjata käyttäjä haluamasi osoitteeseen http://hienoverkkosovellus.fi/oulun-paras-ravintola/12345, tai saatat päästä hakukoneeseen myös väärällä osoitteella.

2. Linkkaa sisältöösi – varmista indeksointi ja SEO

Kun olet varmistanut, että linkkejä on olemassa, käytä niitä ahkerasti. Suunnittelit varmaan hienon rakenteen sivustollesi. Varmista, että sen avulla pääsee käsiksi kaikkeen sisältöön. Linkkaa artikkeleista, tuotesivuista, ulkopuolisista blogeista ja some-palveluista sisältöösi. Muista myös linkata alisivusta yläsivuun, esimerkiksi breadcrumbin avulla.

Jos et ole linkannut sisältöösi muualta, hakukone ei löydä linkkiäsi. Luo tarvittaessa sivukartta, sitemap, jossa avaat koko sivuston rakenteen, ja jossa linkkaat kaikkeen sisältöön. Sivukartta on arvokas sekä hakukoneiden roboteille että käyttäjille. Useat hakukoneet osaavat myös lukea Sitemap (XML)-tiedostoja.

Muista kuitenkin, että tämä ei saa olla ainoa tapa löytää linkkejäsi. Pro tip: hakukoneet antavat arvoa sille, millä termillä sisältöön linkataan. Kerro siis linkissä mitä linkin takaa löytyy, esimerkiksi näin: Tämä on <a href=”http://hienoverkkosovellus.fi/oulun-paras-ravintola/12345″>Suomen paras ravintola</a>.

3. Varmista, että sisältö on luettavissa – myös ilman JavaScript-suoritusta

Tiesitkö, että hakukoneet eivät välttämättä suorita JavaScript-koodia lainkaan? Jos haluat välttämättä mahdollistaa tätä, lue Googlen ohjeet AJAX-sovellusten indeksointiin. Paras testi on kuitenkin kytkeä omassa selaimessa JavaScript-tuki pois päältä ja varmistaa näin, että linkit toimivat ja haluttu sisältö latautuu. Muista, että hakukoneet ottavat käytännössä tekstikopion sisällöstäsi ja jos sovelluksesi lataa sivun artikkelisisällön AJAX-kutsulla, saattaa hakukoneen robotti nähdä vain tyhjän sivun ilman artikkelisisältöä. Tämä ei tietenkään ole toivottua.

4. Estä ei-toivotun sisällön päätyminen hakukoneeseen

Pyri siihen, ettet julkaise samaa sisältöä useasti. Jos joudut tekemään niin, varmista, että seuraat Googlen päällekkäisen sisällön ohjeita. Tärkein tapa on kuitenkin estää hakukoneet menemästä ei-toivottuihin paikkoihin robots.txt:n avulla. Tämä on helppo tapa estää ei-toivottu liikenne hakukoneiden roboteilta, mutta myös tapa varmistaa, ettei pääkäyttöliittymäsi, sivustosi hakukoneen hakutulokset tai kalenterisi vuoden 2100 tapahtumat päädy vahingossa hakukoneen indeksiin.

Lisätietoja:
Miten Google-haku toimii
Googlen ohjeet sivuston ylläpitäjille