22.05.2018Blogi

Uusi solitalainen Janne Pullinen

Business Designerina toimiva Janne Pullinen aloitti meillä tammikuussa, ja on yksi sadasta tänä vuonna aloittaneista uusista solitalaisista. Jututin Jannea siitä miksi hän valitsi Solitan työpaikakseen, mitä hänen arkeensa kuuluu ja mistä hän innostuu. 

Janne otti yhteyttä Solitaan kesällä 2017, koska halusi olla myös jatkossa “osana kärkijoukkoja kehittämässä maailmanluokan juttuja, joissa bisnekset kasvaa, ja asiakastyytyväisyys ja yhteinen hyvä vaan lisääntyy”. Työkaverina täällä on useita aiempien tiimien jäseniä, joita Janne arvostaa kovasti. Mm. Palmun yhden perustajan, Jussi Olkkosen, Janne on tuntenut jo 20 vuotta.

“Tiesin, että täällä on paljon tosi fiksuja tyyppejä, joiden kanssa viihtyisin ja oppisin myös uutta. Olin myös tunnustellut yhteistyötä Solitan kanssa aiemmissa mediapomon hommissani, joten myös Solitan tekemisen filosofia, uuden ajan teknologioiden valjastaminen liiketoiminnan hyödyksi tehokkaasti ja hyvällä hapella – oli tuttua jo ennen kuin edes harkitsin tänne tuloa.”

Matka digitalisaatiouudistajasta Business Designeriksi

Janne aloitti uransa vuonna 1998 Razorfishin tuottajana ja projektipäällikkönä, eli hänen koko työura alkoi internetin mahdollisuuksien hyödyntämisestä. Vuonna 2001 Janne siirtyi TeliaSoneralle 10 vuodeksi, jonka ajasta puolet hän toimi Design & Usability -yksikössä kunnes vuonna 2007 Janne nimitettiin TeliaSoneran sähköisistä kanavista vastaavaksi johtajaksi. Janne johti tuolloin verkkokauppaa, itsepalveluiden ja sähköisen markkinoinnin kehitystä. Sieltä hän siirtyi vuonna 2011 Fonectalle, josta alkoi 7-vuotinen mediajohtajan työrupeama. Janne oli mukana digitalisoimassa Fonectan ja Aller Median liiketoimintoja. Ennen Solitaan siirtymistä hän toimi A-lehtien B2B-myyntijohtajana. Koulutukseltaan Janne on markkinoinnin ja tuotekehityksen tradenomi sekä kansainvälisen rahoituksen MBA.

Jos Jannen kokemuksen ja uran tiivistäisi niin digitalisaatio on aina haastanut olemassa olevia toimintamalleja. Näiden uudistaminen sekä uuden kehittäminen on yhdistänyt hänen tehtäviään.

Itseohjautuvuus, empatia ja intohimo liiketoiminnan johtamiseen datan avulla

Valitsemme roolimme ja tehtävämme asiakkaan ja projektin mukaan. Tällä hetkellä valtaosa Jannen ajasta menee Amer Sportsin sparraamisessa kohti dataohjautuvaa liiketoimintaa. Käytännössä hän avustaa muutamia yhtiön johtajia strategioiden valmistelussa, tavoitteiden asetannassa, viestinnän suunnittelussa ja roadmappien rakentamisessa ja näiden viemisestä osaksi Solita/Palmu -tiimiä.

“Uskon, että seitsemän vuoden johtoryhmäkokemuksellani voin varsin helposti asettua johtajan kumppaniksi, ja tukea häntä ja organisaatioita saavuttamaan tavoitteensa. Itse haluan saada paljon asioita aikaiseksi sekä uudistaa toimintaa vastaamaan kansainvälistä kilpailua.” kertoo Janne.

Lisäksi Janne on coachannut Sitran Fiksu Arki -hankkeessa olevia startuppeja kokeilukulttuurissa sekä ideoidensa kaupallistamisessa. Hän on myös käynyt tapaamassa eri yritysten CDOita, ja olemme keskustelleet toimintatapojen ja kulttuurin uudistamisesta, ja miten voisimme tästä auttaa. Arjessa Jannella on ollut jonkun verran matkustelua Ranskaan ja erilaisten workshoppien valmistelua, fasilitointia ja dokumentointia.

“Teen töitä yhdessä asiakkaideni kanssa, heidän tiloissaan, huoneissaan ja kalvopohjillaan. Todella tärkeää on myös Solitan ja Palmun kokeneista dataosaajista koostuva Datanomics -yhteisö, jossa jaamme ja opimme toisiltamme miten käytännössä asioita on edistetty eri firmoissa. Sieltä saatuja oppeja on ollut ilo jakaa sitten eri johtajien kanssa käydyissä keskusteluissa, miten dataa voitaisiin oikeasti kääntää liiketoiminnaksi.”

Janne viihtyy Solitalla mm. itseohjautuvan organisaation ja työyhteisön empaattisuuden vuoksi. Hänen mielestään itseohjautuvuus on yksi meitä vahvimmin yhdistävä tekijä. Määräyksiä tai ohjeistuksia ei tule mistään ylhäältä, vaan valitsemme itse mihin projektiin tai asiakkaaseen aikamme panostamme. Ympärillä on äärimmäisen päteviä, kokeneita, motivoituneita ja ratkaisuhakuisesti asioita lähestyviä ihmisiä, joilta Janne oppii joka päivä.

Empaattisuus näkyy siinä, miten kohtelemme toisiamme. “Kun työkaverina on mm. arkkitehti, sosiologi, insinööri ja taiteiden maisteri ja lounaspöydässä käydään innostuneena keskustelua Radion sinfoniaorkesterin kuoron harjoittelun kehityksestä uuden kuoronjohtajan alaisuudessa, toimistolla intoillaan Fender Precision basson kauneudesta tai jostain uudesta alppilajista (jossa ensin kiivetään 5 tuntia ylös ja lasketaan toista puolta tunti alas). Ajattelet että kaikista näistä uskomattomista mahdollisuuksista huolimatta nyt on terveellistä vain vetää iltapäivä ilolla maaliin, ja sitten pääsee viettämään hyvää viikonloppua rakkaittesi kanssa. Ja olet tästä valinnasta tyytyväinen, koska se sinun omasi ja muutkin arvostavat sitä. Ja pitävät siitä juuri sellaisena kuin se on. Sellainen on työyhteisömme.” Janne pohtii.

Minkälaisella taustalla pärjää Solitan ja Palmun yhteisössä?

Menestyvät yritykset pystyvät viestimään merkityksellisyydestään asiakkailleen. Mistä sitten tiedetään, että joku asia on merkittävää asiakkaalle? Miten merkityksellisyyttä voidaan lisätä? Mitä muutoksia se edellyttää organisaatiossa? Miten näitä uudistuksia viedään läpi? Mikä kannattaa ja mikä ei? Entä mitä olisi fiksua saada aikaiseksi vähän pidemmällä tähtäimellä?

Jannen mukaan näistä kysymyksistä pitää olla innostunut sekä aiempaa kokemusta ja työkaluja niihin vastaamiseksi omasta takaa. Pitää olla myös kykyä asettua toisen asemaan haastavissa johtamistilanteissa. Näitä kokemuksia on todennäköisesti henkilöillä, jotka ovat aiemmin itse toimineet johtajan tehtävissä, ja jotka tuntevat tai haluavat etsiä uusia, asiakasymmärryksestä kumpuavia metodeja liiketoiminnan ongelmien ratkaisuun.

Jos innostuit Jannen tarinasta, etsimme yhteisöömme jatkuvasti uusia Jannen kaltaisia osaajia. Katso avoimet työpaikkamme tai ota rohkeasti yhteyttä avoimella hakemuksella. Osoite kaikille yhteydenotoille on rekry@solita.fi.