05.08.2016Blogi

Unohtuuko integraatioarkkitehtuuri?

Kokeilukulttuuri ja nopea kehittäminen on tunnistettu voittajien menetelmäksi, kun digitalisaation mahdollisuuksia muotoillaan kilpailueduksi. Tässä yhteydessä harvemmin puhutaan integraatioarkkitehtuurista. Ymmärrettävästi integraatiopalvelukeskus ja sen tarjoama keskitetty integraatioalusta eivät intuitiona tule mieleen, kun tavoitellaan äärimmäistä ketteryyttä.

Tekniset edellytykset rakentaa integraatioita nopeasti ovat paremmat kuin koskaan. Pilvipalvelut tarjoavat alusta asti kattavat rajapinnat. Integraatiomenetelmät ovat keventyneet ja saavuttaneet aidon teknologiariippumattomuuden. Kaiken kaikkiaan rajapinnat ja integraatioiden rakentaminen on arkipäiväistynyt apitalisaation myötä. Teknisenä suorituksena järjestelmien integroimiseen ei tarvita integraatioiden erityisasiantuntijaa, vaan liittymät saadaan toteutettua API-kuvausten pohjalta myös verkkopalvelun kehitystiimin voimin.

Samaan aikaan integraatioarkkitehtuurin vaatimukset ovat laajentuneet. Pilvipalveluiden integroiminen keskenään organisaation omassa verkossaan ylläpitämän keskitetyn integraatioratkaisun kautta on eilistä päivää. Pilven palvelualustoille rakennetut ja rajapintoina julkaistut itsenäiset palvelut ovat nykyaikainen tapa rakentaa uusia järjestelmiä.

Integraatioarkkitehtuurin pitää niputtaa entistä laajempi tekninen kokonaisuus ja luoda pelisäännöt uusille käyttöönotettaville ratkaisuille.

Integraatiopalvelun painopiste on siirtynyt keskitetysti tuotettujen ratkaisujen rakentamisesta hajautetusti tuotettujen ratkaisujen hallinnointiin.

Vaikka tekniikka on kehittynyt ja kontrolli kiistämättä hajautunut, on integraatioarkkitehtuurin miettimiselle edelleen perustelunsa. Palvelukeskeisyyden periaatteet eivät ole menettäneet teräänsä. Yleiskäyttöisiksi rakennettuja palveluita voidaan uudelleen käyttää, vaikka toinen olisi toteutettu Herokuun ja toista ajettaisiin ’on premise’-palveluväylällä.

Järjestelmämuutosten aiheuttamia muutostarpeita on yhtä ikävä toteuttaa viiteen point-to-point -liittymään, vaikka ne olisi saatu aikanaan ketterästi toteutettua suorilla API-kutsuilla käyttöliittymäsovelluksista. Vastaavasti vanhat yhtenäiset elinkaarenhallinnan ja dokumentoinnin viisaudet nostavat palvelun laatua, vaikka toteuttajia ja teknologioita olisi mukana entistä enemmän.

Mietittäessä integraatiopalvelua tänään on olennaista hahmottaa ympärillä muuttunut maailma.

Juuri nyt on etsikkoaika integraatioarkkitehtuurin ja integraatiopalvelun tilannetarkistukselle. Tekninen haaste on selkeästi noussut ja siihen pitää vastata mahdollisesti uusien teknologisten kyvykkyyksien kehittämisellä ja osaamisen luomisella. Ainoa vaihtoehto on nähdä integraatiopalvelun rooli liiketoiminnan kehityksen mahdollistajana ja löytää aito palveluasenne.

Kehitys on kulkenut siihen pisteeseen, että mahdollinen vastarannan kiiski kuulee vasta kahvipöydässä kuinka kehitystä on saatu vietyä ketterästi eteenpäin. Monella rintamalla on toki saatettu tehdä yhtäaikaa samojakin asioita, mutta eteenpäin on päästy ilman, että kukaan olisi ollut murehtimassa huomista.

Kiinnostuitko? Lue lisää ajankohtaisista blogeistamme ja tutustu tarjoamiimme integraatioratkaisuihin verkkosivuillamme.