19.06.2018Blogi

Tekoälystä Suunnon uusi kompassi

Terveen elämän kasvanut merkitys, urheilullisuus muoti-ilmiönä ja perinteisiä bisneksiä disruptoiva digitalisaatio ovat ajaneet Amer Sportsin uusien haasteiden eteen. Kuinka muuttua kuluttajakeskeiseksi kun organisaatio on viritetty tekemään maailman parhaita tuotteita ja julkaisemaan niitä tehokkaasti vähittäiskauppamarkkinaan saataville?

Marko Orenius, Director of Data Analytics and Business Intelligence oli kertomassa Solitan Frontline-tapahtumassa kuinka heidän pitkään pyörinyt bisnes kohtasi muutoksen B2B-yhtiöstä kuluttajakeskeiseksi B2C-yhtiöksi vain vuodessa. Amer Sportsin tytäryhtiö Suunto tarvitsi näkyvyyden koko toimitusketjuun aina kuluttajaan saakka.

Yhdistämällä toiminnanohjausjärjestelmän (ERP, Enterprise Resource Planning) ja asiakkuudenhallinnan (CRM, Customer Relationship Management) datat Suunto pystyi tehostamaan toimintaansa merkittävästi.

Tehtyjen havaintojen perusteella tulokseksi saavutettiin miljoonien säästöt, lisättiin myyntiä ja varmistettiin parempi asiakaskokemus kysyntää vastaavan saatavuuden avulla.

Kuinka tekoäly tuntee kysynnän sykkeen ja kuinka sillä voidaan palvella eri sidosryhmiä?

Aloitettuani projektissa 1,5v sitten, datasta ei juuri puhuttu ympärillämme. Teimme kerta-datalatauksen CRM:stä ja ERP:stä ja laitoimme sen nopeasti kaikkien nähtäville nopeiden kokeiluiden kautta. Näin olemme kyenneet toimittamaan eri rooleissa työskenteleville juuri heidän rakastamat näkymät dataan. Muun muassa tuotevalmistukseen ja raaka-ainetilauksessa tarvittavan datan pitää olla helposti jatkoanalysoitavissa ja annetut suositukset on oltava heille hyvin perusteltuja, kun taas myyjille datan pitää olla pitkälle pureskeltua tasolla “soita tähän numeroon, tarjoa heille tätä“.

Nyt noin puolitoista vuotta myöhemmin lähes koko Suunnon henkilöstö seuraa dataa aktiivisesti osana arkeaan ja on tunnettu koko Amer Sportsin muiden brändien välillä edistyneenä dataohjautuneena yhtiönä.

Suunnolta kerättyjen oppien avulla autamme parhaillaan muita brändejä ympäri maailman kohti dataintensiivistä digitaalista maailmaa.

Katso alta Marko Oreniuksen puheenvuoro Solita Frontline -tapahtumastamme ja lue lisää toteutuksesta ja tuloksista verkkosivuiltamme.

Solita case DNA