Solita Health -tiimissä ihmisymmärrys ja älykkäät teknologiat palvelevat parempaa elämää. Tiimimme jäsenten taustat ovat monenkirjavat, ja jokaisella on oma tarinansa siitä, miten he päätyivät terveysprojektien pariin. Tutustu heidän tarinoihinsa: Tässä on Ari.
Ohjelmistokehitysosaaminen vahvuutena terveyssektorilla
Olen Ari Ruotsalainen ja toimin Solitalla People Leadinä tarjoan esimiespalveluita parille kymmenelle ammattilaiselle. Pidän myös koodaamisesta, joten olen mukana useissa projekteissa kehittäjänä tai arkkitehtinä.
Olen työskennellyt Omaolo.fi-projektissa alusta saakka, noin kolme ja puoli vuotta ohjelmistoarkkitehdin roolissa.
Mistä innostut?
Innostun kaikenlaisesta, mutta jos näin julkisesti pitää nimetä jotain, niin NHL:n Detroit Red Wingsin pelit saavat minut innostumaan! Myös aktiviteetit luonnossa kuten kalastus ovat minun juttuni.
Mikä on parasta työssäsi? Kuinka kauan olet ollut Solitalla?
Haluan luoda jotain, jolla on arvoa sekä asiakkaille että käyttäjille. Haluan ratkaista teknisiä haasteita ja rakentaa kestäviä ratkaisuja, joista voin olla ylpeä. On palkitsevaa tehdä töitä itseään taitavampien ihmisten kanssa ja siksi olenkin ollut Solitalla jo 19 vuotta.
Miten päädyit terveysprojektien pariin? Mikä inspiroi sinua?
Olen työskennellyt Solitalla hyvin erityyppisten projektien parissa erilaisilla toimialoilla. Minun näkökulmastani terveysalan projekteissa työskentely ei juuri eroa muiden alojen projekteista, mutta on tietysti valtavan palkitsevaa, jos tietää tekevänsä jotain sellaista, josta saattaa olla paljon hyötyä loppukäyttäjille ja parhaassa tapauksessa koko Suomelle.
Mitä olet oppinut sinä aikana, kun olet työskennellyt Solitan terveysprojektien parissa?
Kun siirryin terveysprojekteihin, ennakkokäsitykseni oli, että Suomen terveyssektori elää menneisyydessä ja on täysin isojen toimijoiden riistettävissä. Monen sortin byrokratia hidastaa alan kehitystä. Eikä ennakkokäsitykseni täysin väärässä ollut, mutta olen myös oppinut, että sektorilla on halua muuttua ja kehittää asioita. Digitalisaatio on väistämätöntä, ja on hienoa nähdä, että loppukäyttäjän käyttökokemus otetaan entistä vakavammin: palveluiden suunnittelussa otetaan veronmaksajien tarpeet paremmin huomioon.
Mikä kokemus Solitalla on tehnyt sinuun suurimman vaikutuksen?
Vaikuttavin kokemus on itse asiassa juuri viimeaikaisesta koronakriisistä. Tiimimme pystyi toteuttamaan koronaviruksen oirearvion omaolo.fi:hin vain muutamassa päivässä ja siten auttamaan Suomea taistelemaan virusta vastaan. Se oli vaikuttava kokemus ja olen iloinen, että sain olla siinä mukana!