26.3.2015Blogi

Osana maailman suurinta palvelumuotoilutapahtumaa

Global Service Jam on maailman suurin palvelumuotoilutapahtuma, joka kerää palvelumuotoilusta ja palvelukonseptien kehittämisestä kiinnostuneita muotoilijoita, suunnittelijoita, yrittäjiä, opiskelijoita ja muita innokkaita yksilöitä yhteen 48 tunnin ajaksi samana viikonloppuna.

Tänä vuonna jamit järjestettiin yhteensä 107 eri kaupungissa ympäri maailmaa ja osallistujia oli yli 4000. Lopputulemana luotiin yhteensä 446 uutta palvelukonseptia. 48 tunnissa! Jamit ei ole ideointitapahtuma. Ideat ovat vasta lähtökohtia. Tarkoituksena on luoda uusia palvelukonsepteja ja näyttää miten ne toimivat käytännössä.

Olen järjestänyt jameja Suomessa useamman vuoden ajan. Tällä kertaa olin fasilitoimassa Jameja Turun kauppakorkeakoululla, jossa meillä oli noin 30 ns. jammailijaa. Kerron tässä kirjoituksessani lyhyesti globaalista tapahtumasta organisaattorin ja osallistujan näkökulmasta sekä mitä jameista voisi tuoda yritysten arkeen.

Tiimien pitsaus_jamit

#DoingNotTalking

Oikeasti tekeminen, ei vain puhuminen siitä mitä voitaisiin tehdä on helppo ideologia, mutta kaikista hankalin asia sisäistää valtaosalle ihmisistä.

Jamit ja 48 h pakottaa tekemään ideat nopeasti todeksi. Jammailu on jatkuvaa prototypointia. Yleensä juuri isoimmat oivallukset ja jamien huippuhetket rakentuvat niistä hetkistä kun tiimi ja sen yksilöt lopettavat puhumisen ja alkavat tehdä ja kokeilla.Kaksi päivää voisi helposti käyttää keskusteluun, ideointiin ja suunnitelmien laatimiseen. Jameissä ei puhuta, siellä tehdään!

Jos sinulla on idea, näytä miten se toimii. Avaa keskustelu prototyypillä.

DoingNotTalking ei tarkoita, että pitää olla hiljaa. Ei todellakaan. Kyse on tekemisen tavasta: näytä, älä väitä. Kun luova potentiaali päästetään irti ja annetaan ihmisille lupa & tila kokeilla, syntyy ihmeitä. Ensimmäisenä huomaa innostuksen, joka syttyy kun ihmiset lopettavat “ratkaisumoodissa” työskentelyn ja siirtyvät kokeilemaan. Toisena huomaa hymyn ja ilon, kun uskalletaan ehdottaa villejä ideoita ja tehdä ne myös todeksi. Näitä kahta seuraa yleensä erittäin tuottelias flow-tila.

Lue erään osallistujan loistava blogikirjoitus hänen kokemuksistaan osallistujan näkökulmasta.

Mikä on jamien aihe?

Jameissa on aina yhteinen globaali teema, jonka ympärille jokainen paikallinen tapahtuma ja sen tiimit lähtevät rakentamaan tuotoksiaan. Teemaa ei koskaan paljasteta etukäteen, vaan se julkaistaan jokaisessa jamissa klo 18:30 paikallista aikaa. Alla tämän vuoden teema:

2015 teema_jamit

Vaikuttaako hämmentävältä?

Tässä piilee jamien nerokkuus. Teemalla on yhtä monta tulkintaa kuin on osallistujia. Jamien perusidea on todella yksinkertainen: rakennetaan toistemme ideoiden päälle ja tehdään ideoista niin totta kuin mahdollista.

Erään aiemman jamin teema oli: “AB3”. Yhden tiimin tulkinta AB3 -teemasta oli “from A to B in 3 steps”. Eihän AB3 itsessään tarkoita yhtään mitään, mutta tiimin tekemä tulkinta puolestaan oli nerokas. Epämääräinen tehtävänanto pakottaa ajattelemaan, tekemään yhteistyötä ja kokeilevaan kehittämisen tapaan.

 #GSJam

107 jamia ja yli 4000 jammailijaa ympäri maailmaa jammailevat yhdessä. Kaikki organisaattorit ja eri tiimit kommunikoivat twitterin avulla. Jos tiimi tarvitsee esim. sparrausta tai etsii uusia ideoita, niin kysymällä twitteristä saa todennäköisesti 10 minuutin sisällä vastauksen tai yhteydenoton. Esimerkkejä jameista, joissa olen itse ollut:

  • Tiimien välistä testausta välillä Tampere – Sao Paolo.
  • Räppi battle Brasilialaisen jamin kanssa yhteisen ideointi session päätteeksi
  • Saksan jamien keynote puheenvuorojen seuraaminen Turusta käsin
  • Yhteissuunnittelua Oslon jamien kanssa
  • Käyttäjätestausta skypen avulla

Erityisesti mieleeni on jäänyt viime vuoden tapahtuma, jossa New Yorkin jamit haastoivat meidät luomaan oman versio Pharrel Williamsin Happy-musiikkivideosta. Youtubesta löytyy vieläkin lukuisia eri jamien versiointeja ympäri maailmaan.

Ei taida toimia yrityksissä?

Kyllä toimii.

Me Solitalla pidämme useamman kerran vuodessa 24 tunnin hackathon-tapahtumia sekä näiden lisäksi projektien sisällä ja välillä lukuisia lyhyempiä vastaavanlaisia tilaisuuksia. Tällaiset tapahtumat ovat erinomaisia keinoja hyödyntää organisaation luovaa potentiaalia. Yrityksesi seuraava tuote- tai palveluinnovaatio saattaa vain odottaa jameja. #DoingNotTalking.

Haluatko kuulla lisää tai järjestää teidän ekat jamit?

Mikko on kokenut palvelumuotoilija, kansainvälisesti tunnettu fasilitaattori ja Suomen parhaita luovien työpajojen vetäjiä. Hän on järjestänyt lukuisia Jam-tapahtumia ja vastaa myös Solitan sisäisistä hackathon-tapahtumista.