13.04.2017 | Blogi

Näin syntyi solitalainen arvomaailma

Saamme Solitalla usein palautetta siitä, että yrityksemme arvot näkyvät arjessa ja vaikuttavat positiivisesti toimintaamme. Erityisen usein tämän suuntaista palautetta kuulee meillä hiljattain aloittaneilta ihmisiltä. Uudet tulijat ovat erinomaisen hyviä tuntosarvia kertomaan firman meiningistä, sillä he katsovat uutta duunipaikkaansa alussa vielä ulkopuolisin silmin – tämä tuo katsantokantaan objektiivisuutta. Avaan tässä kirjoituksessani Solitan arvomaailman syntyä sekä sitä miksi arvot ovat tärkeitä solitalaisille.

Uudet solitalaiset kertovat minulle usein, että heillä oli jo vahva mielikuva yrityksemme arvoista ja kulttuurista ennen ensimmäistä työpäivää. Kun muutama työviikko on mennyt, kuulemme heittoja siitä, että arjen duunissa arvot ovat vielä vahvemmin esillä kuin ennakkovaikutelmissa. Tulija yllättyy positiivisesti. Kuulemme myös kokemuksia siitä, että “Solita on mulle ensimmäinen työpaikka, jossa arvot ovat totta ja niillä on merkitystä”. Tämä on erinomaisen hyvä palaute Solita-yhteisön arvoja kohtaan, mutta kertoo samalla karua kieltään siitä, että liian monessa yhteisössä arvot ovat turhaa sanahelinää. Jos arvot jäävät sanahelinäksi, herää kysymys niiden syntytavasta. Onko arvot luotu johtoryhmän toimesta Lapin kelohonkamökissä minttukaakaon tuomassa nosteessa ja jääneet bullet-listaksi intraan? Herättääkö työpöytääsi koristava, arvoista muistuttava hiirimatto sinussa enemmän hilpeyttä kuin ylpeyttä?

YRITYKSEN ARVOMAAILMA RAKENTUU HENKILÖSTÖN ARVOMAAILMASTA

Me Solitassa lähdimme liikkeelle siitä ajatuksesta, että jokaisella työntekijällämme on jo arvot. Nämä arvot ovat hyvin henkilökohtaisia. Jotta varmistuisimme siitä, että Solitan arvot ovat arjessa totta eikä sanahelinää, määrittelimme arvot niin, että ne ovat “summa yksilöidemme henkilökohtaisista arvoista”. Halusimme löytää nipun asioita, joiden takana Solitan joukkueen on helppo seisoa. Arvojen määrittelyn avainkysymys ei ole se millaiset arvot yritykselle olisivat hyvät ja trendikkäät, vaan se minkä asioiden takana yhteisön ihmiset ovat valmiita seisomaan.

Arvojen määrittelyn avainkysymys ei ole se millaiset arvot yritykselle olisivat hyvät ja trendikkäät, vaan se minkä asioiden takana yhteisön ihmiset ovat valmiita seisomaan.

Vuonna 2012 haastattelimme ison joukon Solitan työntekijöitä. Haastatteluissa selvitimme ensimmäiseksi sen, millainen yritys Solita yksilöiden mielestä on. Ihmiset kertoivat, että solitalaisille keskeisintä on välittää asiakkaista, työstä ja ihmisistä. Solitan toiminta ja ihmiset on myös erittäin rentoa – kenenkään ei tarvitse jäpittää, vaan täällä voit olla 100% oma itsesi. Jotta saimme arvoihin myös positiivista muutosvoimaa ja kehittymishalua, kysyimme ihmisiltä myös toisen kysymyksen: miten tästä firmasta tulisi vielä makeampi yhteisö? Jengi toivoi, että ottaisimme rohkeammin kantaa asioihin. Toimintaamme kaivattiin myös voimaa tehdä sellaisia asioita, joita meiltä ei odoteta. Voimaa ylittää ympäristön odotukset. Intohimoa. Solitan yksilöt kertoivat asiat, joiden takana he ovat valmiita seisomaan: välittäminen, rentous, rohkeus ja intohimo. Yksilöiden arvoista tuli yrityksemme arvot.

TULOS ENNEN ARVOJA – VAI TOISINPÄIN?

Jotta yritys ohjautuu arvojen mukaan, on oikeiden arvovalintojen lisäksi myös ohjattava arvojen mukaisesti. Arvot vahvistuvat, kun yhteisö tekee valintoja ja tekoja arvojen mukaan. Bisnesmaailmassa puhutaan paljon tuloksista. Tuloksista puhutaan ja niitä seurataan. Tuloksia pitää luonnollisesti saada aikaan. Arvopohjaisesti ohjatun yrityksen erottaa muista siitä, että arvopohjaisessa yrityksessä tuloksia tärkeämpää on se, millaisin keinoin tulokset on saavutettu.

Uusi iso kauppa ei ole hyvä teko, jos sen saavuttamiseen on tarvittu kyynärpäätaktiikkaa – rentous on unohtunut. Ajoissa asiakkaalle toimitettu järjestelmätoimitus ei ole täysin onnistunut, jos ihmiset ovat painaneet liian pitkää päivää – heistä ei ole välitetty. Usein kuulee sanottavan, että bisneksessä ei jaeta tyylipisteitä, vaan ainoastaan tulokset merkkaavat. Tämän suuntainen ajattelu on ristiriidassa arvopohjaisen toiminnan kanssa.

Jos näin ajatellaan ja toimitaan, arvot eivät koskaan arkistu, vaan jäävät bullet-listaksi, julisteeksi ja hiirimatoksi. Hyvätkään tulokset eivät ole minkään arvoisia, jos keinot ovat kyseenalaisia. Meillä arvot ovat yhtä kuin bisneksen tyylipisteet. Tyylipisteitä jaetaan ja arvioidaan arjessa joka paikassa: rekrytoinnissa, palkitsemisessa, johtamisessa, kiittämisessä, viestinnässä… Solitalle tulokset ovat tietysti tärkeitä, mutta vielä tärkeämpää on hyvät tyylipisteet. Tämä erottaa puhtaasti tulosohjautuvan toiminnan arvopohjaisesta. Arvopohjaisessa yrityksessä tarkoitus ei pyhitä keinoja.

Lue lisää Solitasta ja yrityskultturistamme blogistamme: https://www.solita.fi/blogit/. Alla suoria lainauksia solitalaisten ajatuksista vuoden 2016 yrityskulttuuritutkimuksesta poimittuna.

”Koen Solitan edustavan rehellistä, tavallista, rentoa, mutta samalla kuitenkin innovatiivista ja vastuullista organisaatiota, jossa kaikki puhaltaa yhteiseen hiileen. Olemme ihmisiä. Tulin sellaiseen Solitaan. Solitan vahvuus on ihmisissä ja em. kulttuurissa.”

”Ihmisten toivotaan tekevän täysillä vain 7,5h päivässä, tämän jälkeen toivotaan, että työntekijät panostavat vapaa-aikaansa – kukin tavallaan.”

”Kaikki ovat vaffasti solitalaisia. Se sitoo vahvasti ihmisiä yhteen, vaikka välillä v***si. Kaveria ei jätetä pulaan.”

”Solitalla on hämmästyttävän hieno yhteishenki, kun huomioi valtavan kasvun viimeisten vuosien aikana. Sisään on saatu sielultaan solitalaisia tyyppejä. Vaikka tämän kokoinen massa on (onneksi!) erittäin heterogeeninen, yhdistää suurinta osaa vilpitön halu kehittyä ja auttaa toisia kehittymään.”

”Täällä kannustetaan olemaan oma itsensä. Tai ainakaan ei kukaan estä sitä. Saa sopivasti pöljäillä ja temmata muuta porukkaa meininkiin mukaan. Vapaat kädet antavat hyvin fiiliksen ja tunteen että minulla on väliä.”

”Solitalla voin olla ilman kitkaa oma itseni sekä kahvitunnilla että työtä tehdessä. Vuorovaikutus työkavereiden kanssa on aktiivisempaa ja dynaamisempaa, koska ympärillä on enemmän älykkäitä ihmisiä, jotka ovat intohimoisesti kiinnostuneita paitsi alasta myös maailmasta yleensä.”

”Näinkin isoksi firmaksi ollaan yllättävän lämminhenkinen ja ketterä. Pönötystä hyvin vähän ja sekaan mahtuu monenlaisia persoonia.”