27.07.2016Blogi

Näin palaat töihin ilman stressiä

On se aika vuodesta kun suurin osa suomalaisista vaeltaa mökeiltään ja lomareissuiltaan takaisin kaupunkiin. Paluu arkeen ja työpaikalle odottaa ensi maanantaina. Miten töihin pitikään pukeutua, moneltako herätä aamulla ja mikä olikaan läppärin salasana?

Jos tuleva arki herättää enemmän ahdistuksen kuin onnellisuuden tuntemuksia, tässä muutamia vinkkejä miten voit palata töihin ilman stressiä.

Kati Kitti_blogi_lomalta paluu

#1 Ole itsellesi armollinen

Olemme psykofyysisia olentoja. Töihin paluun yhteydessä pahimmillaan unirytmi, ruokailutottumukset, liikuntatottumukset sekä ajatuksemme suuntautuvat uudella tavalla. Töissä voi odottaa uusia kollegoita tai kokonaan uudenlaiset työtehtävät.

On tärkeää antaa itselleen aikaa tottua uuteen rytmiin ja mielellään vaikkapa lykätä uusien harrastusten aloittamista myöhempään syksyyn. Kuuntele mielen lisäksi kroppaa – se kertoo lopulta todella jaksamisen tason. Jos tunnet kovaa stressiä, voi raskas liikunta tehdä tässä hetkessä vain hallaa jaksamisellesi.

#2 Tarkastele arkirytmiäsi kriittisesti

Olitko taas aivan poikki kuin jäit kesälomalle? Johtuiko se epäonnisista sattumuksista vai onko se toistuva tunne aina ennen lomalle jäämistä? Jos lomaa edeltävistä viikoista tulee sinulle lisästressiä, pysähdy hetkeksi tarkastelemaan arkirytmiäsi.

Suomalaiset ovat tyypillisesti hyvin tunnollisia työtä kohtaan. Jos tapanasi on lähteä töistä vasta muiden jälkeen ja päiväsi venyvät jatkuvasti, kokeile tulla vähän myöhemmin aamulla töihin. Jos olet aamulla tehokkaimmillasi, kokeile aikaistaa töihintuloa. Voi olla hyvä kertoa lähimmille työkavereille uudesta rytmistäsi välttääksesi väärinkäsitykset ja myös suojellaksesi työaikaasi kalenterivarauksilta.

#3 Opettele pysähtymään 

Monet meistä paahtavat työpäivät ilman taukoja palaverista toiseen. Koska päivät ovat täyteen bookattuja palavereista, täytyy palaverien aikana multitaskata samalla päivän sähköpostit, seurata chat-keskusteluita ja tehdä pari somepäivitystä. Sekä tietenkin kuunnella ja osallistua palaverin keskusteluun. Multitaskaaminen ei oikeasti ole mahdollista, edes naisille. Siihen pyrkiminen voi aiheuttaa ylimääräistä stressiä ja tehottomuutta sekä tuntua työkavereiden mielestä epäkunnioittavalta.

Tarkastele tässäkin kriittisin silmin tottumuksiasi. Jos avaat puhelimen tai läppärin palaverissa niin käytätkö sitä palaverissa tarvittavan tiedon hakemiseen tai laadukkaiden muistiinpanojen tekemiseen? Jos et vastaa kyllä kumpaankaan, on parempi suunnata keskittyminen palaverissa oleviin ihmisiin sekä heidän aidosti läsnäolevaan kuunteluun. Opettele tekemään yksi asia kerrallaan niin huomaat saavuttavasti enemmän nopeammin.

#4 Etsi itsellesi sopivampi työ

Loman jälkeen on hyvä hetki pysähtyä miettimään tuottaako juuri tämän työn tekeminen itselleni iloa niin paljon, että siihen haluaa käyttää puolet hereilläoloajastaan. Voi olla myös niin, että työ on itselle sopiva, mutta yrityksen kulttuuri ja arvot eivät mene yksiin.

On tärkeää löytää itselle mahdollisimman sopiva työ ja ympäristö, jossa voi turvallisesti olla oma itsensä ja nauttia jokaisesta päivästä. Näin elämässä on vähemmän stressiä ja enemmän kiitollisuutta, joka edistää onnellisuuden tunteiden syntymistä.

Pian jo 100 uutta onnellista solitalaista

Olemme onnistuneet tänä vuonna tarjoamaan innostavia työtehtäviä ja sopivan työympäristön jo pian 100 uudelle solitalaiselle. Korkeasta asiakastyytyväisyydestä ja -kysynnästä johtuen rekrytointimme jatkuvat edelleen syksyllä.

Pyrimme suurista rekrytointimääristä huolimatta aina huolelliseen arviointiin rekrytointipäätöksiä tehdessämme sekä antamaan mahdollisimman paljon tietoa yrityskulttuuristamme työnhakijoiden päätöksenteon tueksi. On myös yrityksemme etu, että meille töihin tulevat ihmiset nauttivat työstään niin, että lomalta palataan töihin stressivapaasti hymyissä suin.

Jos Solita kiinnostaisi sinua työpaikkana, tutustu yrityskulttuuriimme ja katso avoimet työpaikkamme osoitteesta solita.fi/rekry.

Kati Kitti loma

Kirjoittaja on Solitan rekrytointia johtava Kati, joka suhtautuu itsensä kehittämiseen, kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja onnellisuuden tutkimiseen kyltymättömällä uteliaisuudella.