05.09.2016 | Blogi

Keisarin uudet vaatteet – kun verkkokaupan sisältö jää unholaan

Kuvittele seuraava tilanne. Firma on vuoden kestäneessä projektissa teettänyt uudelle verkkopalvelulleen konseptin. Ulkoasu näyttää PDF-dokkareissa tyylikkäältä, suunnitelma vilisee über -sanoja ja sivustoon on suunniteltu toteutettavaksi lukuisia erilaisia myyviä elementtejä. Konsepti on kaikkien osapuolten mielestä laadukasta työtä. Tällä mennään ja nyt konversio tappiin. Verkkokaupan liidit nousuun ja Teslaa tilaamaan!

Verkkopalvelun tekninen toteutus saadaan valmiiksi sujuvasti ilman ongelmia. Ainoastaan muutamat tarkennukset tehdään teknisen alustan ja konseptin yhteen saattamisen kanssa. Kieliversiointi toimii täydellisesti ja sisällön personointikin on valmiina käyttöön. Ongelmia ei näytä olevan, joten sivusto vaan eetteriin…paitsi että itse sisällöntuotanto taisikin jäädä suunnitelmien tasolle. Ratkaisuksi keksitään, että tehdään tässä vaiheessa vanhan sisällön siirto uuteen, ja katsotaan uutta sisältöä sitten myöhemmin. Eipä ole personoinnillekaan käyttöä, kun tarjotaan samaa kaikille. Mitä luulet, tuleeko verkkopalvelulle tulosta ja näkyvyyttä?

Eikä tämä ole pelkää satua

Tyypillisessä suomalaisessa verkkopalvelun uudistuksessa laitetaan paljon resursseja palvelun tekniseen ja visuaaliseen toteutukseen, pidetään palavereita ja kannatetaan leipureita kampaviinereiden tilausten muodossa. Näyttävä tai teknisesti erinomainen toteutus ei kuitenkaan  viihdytä asiakasta kauan jos sisältö loistaa poissaolollaan.

Vähän kuin rakentaisit upean fine dining ravintolan, mutta tarjolla olisi vain ‘suunsoittoa ja lihamukia kuin lahtelaisessa lähiöbaarissa’.

Toisin sanoen, suunnittelet hienot uudet vaatteet, mutta jätät kuitenkin lopulta kankaan kokonaan hankkimatta.

Sisällöntuotannon tuska

Sisällöntuotannon tuskan voi välttää hyvällä suunnittelulla ja toteutuksella, joka aloitetaan jo konseptoinnin yhteydessä. Sisällöntuotanto kannattaa aloittaa aloittaa seuraavien kysymysten avulla:

  • Miksi verkkopalvelu on rakennettu ja mitä sillä tavoitellaan?
  • Mitä arvoa sen tulee tuottaa yritykselle ja asiakkaille, sekä miksi siihen kannattaa panostaa?
  • Miksi sivustolla kannattaisi vierailla? Mitä arvoa sivustosi tarjoaa vierailijoillesi? Lukisitko itse tarjoamiasi sisältöjä?
  • Kenen vastuulla on verkkopalvelun sisällöntuotanto ja toteutus eri sisältömateriaalien osalta?
  • Miten toteutatte jatkuvan sisällöntuotannon mallin?
  • Mitä eri kanavia käytätte sisällön markkinointiin?
  • Miten mittaatte sisällöntuotannon menestystä verkkopalvelussa sekä eri kanavissa?
  • Onko sisällöntuotantoon tarpeeksi resursseja vai tehdäänkö sisällöntuotantoa vain muiden töiden ohella, jos aikaa löytyy?
  • Mistä löydät kumppanin joka auttaa myös konseptoinnin ja teknisen toteutuksen jälkeen?

Pelkät kauniit raamit eivät takaa mitään digitaalisessa markkinoinnissa. Asiakkaasi kaipaa arvokasta ja uudistuvaa sisältöä, ei vanhaa ja homehtunutta, jota paikataan pikaisilla hätäratkaisuilla kuin koulurakennuksia ympäri suomea. Rakenna siis kestävää sekä jatkuvasti uudistuvaa sisältöä.

Kiinnostuitko? Lue lisää verkkopalvelut ja -kaupat -ratkaisuistamme, sekä lataa itsellesi maksuton Verkkokauppiaan muistilista, joka kertoo mitä sinun tulisi huomioida verkkokaupassasi päivittäin, viikottain ja kuukausittain. Oppaasta selviää myös, miten varmistat, että verkkokauppasi ja asiakaskokemus kehittyvät jatkuvasti paremmaksi ja johtavat liiketoiminnalliseen menestykseen.