04.08.2016 | Blogi

IT, katosiko kontrolli?

Vuosien ajan totuimme tilanteeseen, jossa tietohallinnolla tai it-osastolla oli kontrolli. Viimeistään digitalisaation ja mobilisaation myötä käyttäjät ja liiketoiminta halusivat enemmän, kuin it pystyi toimittamaan. Perus-it:stä oli tullut hyödyke, aivan kuten sähkö pistorasiasta.

Keskittyessään peruspalvelun tuottamiseen, kontrolliin ja riskienhallintaan tietohallinto usein unohti innovoida ja kehittää asiakaslähtöisyyttään. Liiketoiminta halusi kehittää uusia palveluita, kohdata asiakkaita eri kanavissa, hyödyntää dataa ja saavuttaa tuloksia vauhdilla. Kokeilla ja epäonnistua – nopeasti.

Tämä oli monelle tietohallinnossa täysin vieras ajatus. Epäonnistumisen välttelemiseen oli vuosikausia käytetty valtavat määrät aikaa ja rahaa. Vesiputousmalliset projektit, dokumentit, sopimukset, suunnitelmat, SLA:t, milestonet ja pienimmänkin kiven kääntäminen riskien löytämiseksi ja eliminoimiseksi olivat usean mielestä tärkeimpiä asioita. Monelle prosessista oli tullut päämäärä.

Seurauksena syntyy varjo-it

Useilla toimialoilla on luonnollisesti lainsäädännöllisiä tai vastaavia vaatimuksia, jotka velvoittavat toimimaan prosessin mukaisesti. It:n ykkösprioriteettina ei kuitenkaan voi olla vain vaatimustenmukaisuus tai riskienhallinta, käyttäjien ja liiketoiminnan tarpeiden sijaan. Seurauksena kun syntyy tai vahvistuu varjo-it ilmiö.

Varjo-it on mielenkiintoinen ilmiö. Se tarkoittaa sitä, että käyttäjät hyödyntävät omatoimisesti sovelluksia ja palveluita, joilla ei ole virallisen it-organisaation hyväksyntää.

Usein tämä johtuu, että oma it-organisaatio ei täytä käyttäjien tarpeita palvelutason, nopeuden tai ratkaisuvalikoiman suhteen. It:n kannalta ilmiö tarkoittaa kontrollin menetystä ja tietoturvauhkia, kun tietoa käsitellään järjestelmissä, jotka eivät ole tiedossa.

Epäonnistuminen on hyväksyttävää

Nopea epäonnistuminen on hyväksyttävää, jopa toivottavaa. Hidas epäonnistuminen on sen sijaan kaikkien kannalta huono asia. Resursseja ja liiketoimintamahdollisuuksia haaskataan, kun pienissäkin asioissa keskitytään raskaan prosessin läpiviemiseen. Nopeat kokeilut vaativat erilaisen lähestymistavan ja kokeilukulttuurin omaksumisen.

Kontrollipeli on menetetty

Ciscon viime vuonna tekemän tutkimuksen mukaan CIO:t arvioivat heidän yrityksissään olevan käytössä keskimäärin 51 eri pilvisovellusta, tutkimuksen mukaan todellinen luku on 730.

Käytännössä kontrolli on jo kadonnut yksittäisten käyttäjien ja liiketoimintayksiköiden itsenäisesti hyödyntäessä pilvipalveluja yhä kiihtyvällä tahdilla. It:n tulisikin ajatella roolinsa uudelleen mahdollistajana kontrolloijan sijaan.

Organisaation tärkeintä pääomaa on tieto

It:n tulisi keskittyä mahdollistamaan tiedon hyödyntäminen laajamittaisesti. Säilyttämällä kontrolli keskeisiin tietovarantoihin ja tarjoamalla API- ja integraatiokyvykkyys käyttäjien ja liiketoiminnan valitsemille sovelluksille, on mahdollista säilyttää tuntuma siihen kuka ja missä tietoa käyttää. Samalla asiakkaat, eli käyttäjät, ovat tyytyväisempiä ja todennäköisemmin myös käyttävät virallisia kanavia tiedon hyödyntämiseen.

Kiinnostuitko? Lue lisää ajatuksiamme ajankohtaisista blogeista ja katso verkkosivuiltamme millaisia ratkaisuja tarjoamme digitalisaatioon. Kurkkaa myös tulevat tapahtumat sekä avoimet työpaikkamme.