21.4.2015Blogi

I <3 oikeasti hyödyllinen palvelu

Hämähäkkimiehellekin sanottiin: “Suuret voimat tuovat myös suuren vastuun”. Me, palvelujen suunnittelijat, olemme tavallaan myös hämähäkkimiehen asemassa: asiakas antaa meille ison valtuuden käyttää asiantuntemustamme heidän palvelunsa suunnitteluun. Meidän on silloin muistettava myös vastuumme asiakkaan liiketoiminnasta.

Jokaisen verkkopalvelun tulisi suunnitteluvaiheessa käydä läpi täsmälleen samat kysymykset ja vaiheet. Toki mittakaava vaihtelee projekteissa, mutta riippumatta siitä onko kyseessä pieni kampaamo tai 10 miljoonan liikevaihtoa tekevä verkkokauppa, palvelua suunnitellessa on aina löydettävä vastaukset samoihin kysymyksiin:

Mitä?
Kenelle?
Miksi?
Miten?
…ja vielä: – Mitä sen jälkeen?

Kun palvelu julkaistaan, siitä se leikki vasta oikeasti alkaakin. Se tuppaa palvelun omistajalta usein unohtumaan.

Meidän suunnittelijoiden tehtävänä ja velvollisuutena on pitää huolta siitä, että palvelu toimii myös ihan oikeastikin eikä pelkästään suunnittelupöydällä. Suunnittelemamme palvelut ovat “meidän lapsiamme”, vielä senkin jälkeen kun ne luovutetaan uusille omistajille. Huoli palvelusta ei lopu julkaisuhetkeen. Me haluamme nähdä miten ne pärjäävät suuressa maailmassa, miten kehittyvät ja kukoistavat. Ja varsinkin, jos eivät kukoista, niin miksi.

Yritykset tekevät valtavia satsauksia lukuisiin asioihin, mutta verkkopalvelut jäävät vielä välillä pahnanpohjimmaisiksi, lapsipuolen asemaan. Yrityksen verkkopalvelu on kuitenkin usein ensimmäinen – ja valitettavasti usein myös viimeinen – kontaktipiste potentiaalisen asiakkaan kanssa. Siksi verkkoon kannattaa satsata huolella ja aidosti miettiä, mitä haluaa asiakkaille kertoa ja miten. Ja miten heidät sitoutetaan vielä paremmiksi asiakkaiksi.

Onneksi monille yrityksille nämä aakkoset tuntuvat olevan ihan selvää pässin lihaa. Vielä löytyy kuitenkin hälyttävän paljon myös niitä yrityksiä, jotka eivät tiedä paremmasta. Esimerkiksi perinteiset mainostoimistot voivat hurmata upealla ulkoasulla, mutta kriittinen kysymys kuuluu: onko siellä ymmärrystä palvelun liiketoiminnasta tai prosesseista kauniin ulkoasun takana? Just a pretty face? Joskus on, joskus ei.

Hyvä palvelu kiteytettynä:

Käyttäjälle oikeasti hyödyllinen palvelu asiakkaan brändin mukaisessa kokemusympäristössä. That’s it!

Kun haluat jotain aidosti toimivaa ja merkityksellistä, käänny puoleemme. Ne aidosti kivikovat moniosaajat ovat erittäin harvassa. Siksi monipuolinen osaaminen ja näkemys – useamman ammattilaisen toteuttamana – tuottaa aina laadukkaamman lopputuloksen.

Helena on Solitan Lead Visual Designer, jolla on monipuolinen tausta mainostoimistoista IT-taloihin jo 17 vuoden ajalta. Rakkautena digitaaliset kanavat ja komiikka. Helena työskentelee Solita Design -yksikössä verkkopalveluiden suunnittelun parissa, erityisosaamisena brändit ja visuaalinen suunnittelu. Solita Design koostuu digitaalisten palveluiden strategiatyöhön, palvelumuotoiluun, käyttäjäkokemussuunnitteluun ja teknologia- ja IT-arkkitehtuurikysymyksiin erikoistuneista osaajista. Solita Design -yksikkö työllistää 32 henkeä. Lue lisää digitaalisen strategian ja palvelumuotoilun ratkaisuistamme verkkosivuiltamme.