05.06.2019Blogi

Digitraffic – Pilvisiirto opetti myös tekijöitään

Solitalla toukokuusta 2016 alkaen työskennellyt Tuomas Koivusalo on Cloud Service Specialist, jonka vastuut keskittyvät Amazon Web Services -pilven arkkitehturointiin eli pilvipalveluiden rakenteiden suunnitteluun. Kun Solitan ylläpitämä Liikenneviraston Digitraffic-sovellus haluttiin siirtää pilveen, napattiin Tuomas konsultoimaan siirtymää. Uunituoretta pilviosaamista vaatineesta projektista muodostui kiinnostava oppimatka, johon mahtui niin mutkia kuin onnistumisia ja uusia kokemuksia.

Valtion liikennetiedot pilveen

Digitraffic on aiemmin Liikenneviraston, nykyään Traffic Management Finlandin – vuoden 2019 alussa toimintansa aloittaneen valtionyhtiön – palvelu. Vapaasti käytettävissä oleva sovellus kerää kasaan ajantasaiset tiedot Suomen tie-, rautatie- ja vesiliikenteestä: esimerkiksi keliennusteet, tietyöt, merivaroitukset ja satamien aikataulutiedot. Tiimi Solitan koodareita työskentelee jatkuvasti Digitrafficin kehittämisen ja ylläpidon parissa.

Kun palvelun meri- ja tieosuudet päätettiin siirtää toisen toimijan konesalista Amazon Web Services (AWS) -pilviympäristöön, tarvittiin Solitan koodaritiimin avuksi AWS-osaaja. Tähän rooliin valittiin pilvispesialistina toimiva Tuomas. Digitraffic-palvelun siirrolla konesalista pilveen tavoiteltiin joustavuutta ja kustannussäästöjä.

Yhteistyötä, suunnanmuutoksia, harharetkiä ja onnistumisia

Digitrafficin siirto AWS-pilveen päätettiin toteuttaa konttipohjaisesti. Projektin käynnistyessä ECS oli ainoa Amazonin tarjoama vaihtoehto, mutta kun Amazon julkaisi Fargate-palvelun myös Euroopassa, tehtiin Solitan tiimissä nopeasti päätös vaihtaa siihen. Fargaten kevyt ylläpidettävyys mahdollistaa sen, että koodaajat voivat jatkossa keskittyä alustapäivitysten sijaan koodiin.

Tuomas ja muu tiimi ottivat tuoreen teknologian vastaan kiinnostavana haasteena, mutta matkaan mahtui myös muutama mutka. Uudesta teknologiasta ei juuri löytynyt tietoja, ja aiempien pilvisiirtymäkokemusten pohjalta tehdyt ennakko-oletukset osoittautuivat nopeasti virheellisiksi uudessa ympäristössä. Muutaman väärän valinnan jälkeen oikea kurssi löytyi, ja haasteista huolimatta – tai jopa niiden vuoksi – uudet teknologiat ovat yksi niistä asioista, jotka saavat Tuomaksen innostumaan pilven parissa työskentelystä. Jatkuvasti on tilaisuus kehittyä.

”Uudessa projektissa on aina alkuun tietysti pieni jännitysmomentti, ja tässä tapauksessa ilmassa oli jopa hentoista epätoivoa. Mutta kun hommat saatiin toimimaan, kääntyivät fiilikset päälaelleen – projektista jäi käteen paljon.”

Projekti kuljetti Tuomasta useamman kerran kuukaudessa Helsingistä Tampereelle muun tiimin luo. Arjen työ koostui lukuisista suunnittelusessioista, joissa tehtiin ylläpitosuunnitelmia ja käytiin läpi ongelmia ja ratkaisuajatuksia. Aluksi tiimi jopa istui vieri vieressä samalla koneella testaillen. Asiakkaan kanssa oltiin tiiviisti yhteyksissä ja suuntaviivat projektille sovittiin yhdessä, mutta itse tekemisestä Solitan tiimi vastasi itsenäisesti.

Marraskuussa 2018 palvelun ydin siirrettiin AWS-pilveen, ja keväällä 2019 AWS palvelee jatkuvasti kehittyvää Digitrafficia loistavasti. Devaajatiimi on siirtynyt työskentelemään sovelluksen uusien ominaisuuksien parissa, ja Tuomas taas on jo hypännyt seuraavan – Fargateen pohjautuvan – projektin pariin.

Menestyksekäs projekti jätti jälkeensä oppeja ja hyvän fiiliksen

Tuomakselle projektin huippuanniksi nousi kaksi asiaa: huikea tiimimeininki ja uusien teknologioiden käyttöönotto. Työskentely tiimin kanssa oli ”pelottavan hauskaa työpäiväksi”, ja Fargaten konttiteknologiaan pureutuminen taas tuntui sekä kiinnostavalta että järkevältä.

”Kontit ja mikropalvelut ovat nyt kovassa huudossa, ja käytännön kautta kerättyä osaamista voin hyödyntää jatkossa”, Tuomas kertoo. Ja näin on jo käynytkin, sillä Digitrafficin opit ovat käytössä Tuomaksen uudessa Fargate-projektissa.

Digitraffic-projekti onnistui myös asiakkaan kannalta. AWS-pilven tietoturva ja sen ylläpidon huokeus voittavat vanhan konesalin helposti, ja pilvessä Digitraffic-palvelua on helpompi kasvattaa tarpeen mukaan. Koska AWS vaatii vähemmän ylläpitoa kuin konesali, on myös devaajien aikaa vapautunut ylläpitotoimista seuraavien askelten suunnitteluun.

Solitalla pääsee uusien teknologioiden maailmaan ensimmäisten joukossa

Digitraffic-projektin alkaessa keväällä 2018 Fargate oli vasta rantautunut Eurooppaan, ja Solitan tiimi oli ensimmäisten joukossa Suomessa tuoreeseen tekniikkaan tarttuneista. Uusien teknologioiden käyttöönotto antaa tilaa kokeilukulttuurille, jossa myös epäonnistuminen on yksi oppimisaskel eteenpäin.

Solitalla käynnissä on jatkuvasti tukullinen mielenkiintoisia projekteja, ja koska kaikki hankkeet ovat erilaisia, ei kyllästymään pääse. Jokaisen henkilökohtainen kehittyminen ja paras mahdollinen kokoonpano taataan kasaamalla tiimit erikseen kutakin projektia varten. Tiimit työskentelevät itsenäisesti ja valitsevat käyttämänsä teknologiat, mikä on Tuomaksen mukaan yksi Solitan suurimmista vahvuuksista. Samaan aikaan apua ja kokemuksia löytyy kuitenkin aina myös oman tiimin ulkopuolelta, ja avoimessa ja toisia tukevassa ilmapiirissä on hauskaa työskennellä päivästä toiseen.

Solitan Tuomas Koivusalo kertoo asiantuntijan näkökjulmasta Digitraffic-sovelluksen pilvisiirtymästäCloud Services -tiimi palkittiin marraskuussa 2018 hyvästä tuloksesta ja positiivisesta meiningistä. Kuvassa on osa lähes parinkymmenen hengen tiimistä.

Tiimi toivottaa uudet työkaverit tervetulleiksi!

Mikäli osaamistasi haastavat projektit ja työskentely tiiviin yhteishengen omaavassa tiimissä kiinnostaa, tutustu avoimeen Cloud Service Specialistin tehtävään.