15.12.2014Blogi

Digitaalisuus kasvattaa Solitaa

Samalla kun digitaaliset innovaatiot muuttavat yritysten liiketoimintamalleja ja kuluttajien media- ja ostokäyttäytymistä, muuttavat ne myös IT-toimialan perusteita ja alan yrityksiä. Solitan kaltaiset uudenlaiset IT-yritykset ovat haastaneet perinteiset palvelutarjoajat ja kasvavat talouden epävarmuudesta huolimatta.

Solitan lähes kahdenkymmen vuoden historiassa on ollut useita käännekohtia, joissa on onnistuttu tekemään oikeita ratkaisuja ja valintoja – kyetty reagoimaan markkinan muutoksiin fokusta vaihtamalla. Solita kuului niihin yrityksiin, jotka jo varhaisessa vaiheessa näkivät digitaalisuuden suurena mahdollisuutena.

Meille fokusoiminen digitaalisuuteen on tarjonnut mahdollisuuden liiketoiminnan kasvattamiseen.

Liiketoimintaymmärrys, analytiikka, palvelumuotoilu, käyttökokemus ja teknologiat ovat ratkaisevia tekijöitä menestyksessämme.

Voin iloksemme todeta, että strategiavalintamme on tuottanut tulosta. Solitan kasvu on keskimäärin ollut yli 20 prosenttia vuodessa, ja se on tapahtunut aina orgaanisesti. Vuonna 2007 liikevaihtomme oli 10,4 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 120. Tänä vuonna luvut ovat 37 miljoonaa euroa ja 310 työntekijää. Pienestä IT-talosta on kasvanut vakavasti otettava, perinteisiä toimijoita haastava yritys.

Tämän päivän menestyjä tarvitsee näkemyksellisyyttä tulevaisuuden ratkaisuista sekä maailmalla jo kokeilluista asioista.

Tarvitaan pioneerihenkeä ja hieman hulluuttakin. Toisaalta tarvitaan joustavuutta, sillä ketterät toimijat kääntävät laivansa suurta ja kankeaa nopeammin ja tätä arvostavat myös asiakkaat.

Olemme nyt Suomen digitaalisen liiketoiminnan markkinan kärkijoukossa, ja joukon ainoa orgaanisesti kasvava toimija. Uskomme syksyllä avatun Oulun toimipisteen tuovan meille lisää menestystä. Olemme palkanneet Solitaan 100 uutta osaajaa tämän vuoden aikana, ja kasvu jatkuu.

Tästä on hyvä jatkaa vuoteen 2015. Me emme aio hiljentää vauhtia.