Asiakkaat | Finavia

Verkkopalvelun konseptointi ja palvelumuotoilu

Finavia halusi uudistaa verkkopalvelunsa palvelemaan lentomatkustajia entistä paremmin. Konseptoimme ja määrittelimme Finavialle täysin uudistetun verkkopalvelun, joka tarjoaa kokonaisvaltaista palvelua matkustuskokemuksen kaikkiin vaiheisiin, ja tuo matkustajalle tärkeät tiedot helpommin saataville yhdestä paikasta, kaikilla päätelaitteilla. Uudistuksessa Finavian ja lentoasemien erilliset palvelut yhdistettiin yhtenäiseksi kokonaisuudeksi.

Finavian lentokenttien kautta matkustaa noin 19 miljoonaa matkustajaa vuosittain. Yhä useammat matkustajat hoitavat kaiken matkustamiseen liittyvän asioinnin verkossa. Finavia haluaa palvella matkustajia entistä paremmin myös verkossa. Lähdimme yhdessä Finavian kanssa muotoilemaan uutta Finavia.fi-verkkopalvelua.

Palvelun mobiilikäyttö sujuvammaksi

Lähtökohtana uuden palvelun konseptille olivat mobiilikäytön kasvu , matkustajalähtöisyys sekä kaupalliset tavoitteet. Uuden palvelun visuaalinen ilme haluttiin päivittää Finavian uudistetun brändin mukaiseksi. Keskeistä oli myös hakukonelöydettävyyden parantaminen.

Matkustajat mukana palvelun kehittämisessä alusta saakka

Uusi palvelu on suunniteltu alusta lähtien yhdessä Finavian asiakkaiden kanssa. Solitan tiimin tekemät kattavat käyttäjähaastattelut antoivat arvokasta tietoa asiakkaiden verkkokäyttäytymisestä, ja erilaiset käyttötarpeet ja –tilanteet pystyttiin huomioimaan kehitystyössä. Käyttäjä ohjataan halutulle palvelupolulle, ja hänelle tarjotaan juuri hänen tarpeisiinsa sopivia sisältöjä. Finavian Smooth Travelling -lupaus pyritään lunastamaan jokaisen asiakkaan kohdalla.

Käyttäjä ohjataan halutulle palvelupolulle, ja hänelle tarjotaan juuri hänen tarpeisiinsa sopivia sisältöjä.

Nopeasti rakennettu palvelun prototyyppi apuna suunnittelussa

Jo varhaisessa vaiheessa rakennettu html-prototyyppi palvelusta auttoi käyttökokemuksen, sisältöjen ja responsiivisuuden suunnittelussa ja testaamisessa. Lisäksi prototyyppi toimi hyvänä välineenä niin projektitiimin kuin sidosryhmien välisessä keskustelussa. Käyttäjien kommentteja pystyttiin hyödyntämään koko prosessin ajan.

Helppo käyttää ja ylläpitää

Palvelusta tehtiin täysin responsiivinen eli se on käytettävissä niin älypuhelimella, tabletilla kuin tietokoneellakin. Erillisiä mobiilisivustoja ei tarvita, mikä helpottaa myös sisällöntuotantoa ja palvelun ylläpitoa. Finavian visuaalinen ilme taipui Solitan suunnittelijoiden käsissä raikkaaksi, tunnistettavaksi ja helppokäyttöiseksi palveluksi.

Erillisiä mobiilisivustoja ei tarvita, mikä helpottaa myös sisällöntuotantoa ja palvelun ylläpitoa.

Myös liiketoiminnalliset tavoitteet mukana

Konseptoinnissa kiinnitettiin huomiota myös Finavian verkkokanavalle asettamiin liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. Tiivis yhteistyö ja yhteinen suunnittelu liiketoimintojen kanssa mahdollistivat sen, että palvelusta saatiin rakennettua entistä kaupallisempi.

Oma lentoni –palvelu kokoaa matkustajalle tärkeimmät tiedot yhteen paikkaan

Matkustajien kannalta merkittävin uudistus on Oma lentoni –palvelu. Sen avulla matkustaja saa nopeasti ja helposti yhdeltä sivulta tärkeimmät omaa lentoaan ja lentoasemaansa koskevat tiedot sen mukaan onko hän lähdössä, saapumassa vai hakemassa tai tuomassa matkustajia.

Tulokset

  • Uuden, responsiivisen verkkopalvelun konsepti
  • Selkeät palvelupolut eri käyttäjille
  • Oma lentoni –palvelu, josta saa helposti ja nopeasti omaa lentoa koskevat tiedot
  • Mahdollisuus parempaan sisältöjen kohdennettavuuteen
  • Liiketoiminnallisten tavoitteiden ja lisämyyntimahdollisuuksien huomiointi
  • Uuden palvelun käyttöönoton jälkeen
    • kävijämäärä on kasvanut
    • sisältöjen kulutus on kasvanut merkittävästi
    • sivustolla viivytään pidempään.

Olemme hyvin tyytyväisiä uudistuksen lopputulokseen. Meillä on nyt aidosti matkustajalähtöinen, ajantasainen ja yhtenäinen sivusto, joka palvelee hyvin sekä meidän että lentomatkustajien ja lentoyhtiöiden tarpeita, myös tulevaisuudessa.

Annika Kåla

Viestintäpäällikkö, Finavia
Jaa sosiaalisessa mediassa

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Riikka Pasanen

Principal Consultant

040 5885 164

riikka.pasanen@solita.fi