Asiakkaat | Atria

Verkkopalvelu-uudistus sai kävijämäärät huimaan nousuun

Atria on johtavia ruoka-alan yrityksiä Pohjoismaissa, Baltian alueella ja Venäjällä. Atrialla on useita eri kohderyhmille suunnattuja verkkopalvelukokonaisuuksia kuluttajista sijoittajiin ja lihantuottajiin. Konsernin verkkopalvelujen uudistaminen on mittava urakka, joka aloitettiin kuluttajille suunnatuista verkkopalveluista. Toteutimme uuden Atria.fi-kuluttajapalvelun, jossa Atrian tuote- ja reseptivalikoima on aiempaa paremmin kuluttajien saatavilla. Uusien sisältöjen myötä myös verkkopalvelun kävijämäärät nousivat huimasti.

Kansainvälisen yhtiön menestys rakentuu kolmen kivijalan varaan: ihmisten, ruoan ja perinteiden. Atrian brändilupauksen mukaisesti uudella verkkopalvelulla haluttiin välittää kuluttajille tietoa ruuan vastuullisuudesta sekä suomalaisesta ja laadukkaasta alkuperästä.

Palvelun sisältöjä lähdettiin rakentamaan vahvasti ruokareseptien ja tuotetietojen ympärille. Runsas kuvien käyttö ja videoiden hyödyntäminen houkuttelevat sisältöjen jakamiseen, ja sitouttaa kuluttajia palveluun.

Tavoitteena vaivaton sisällöntuotanto

Edellisen kerran Atrian verkkopalvelut olivat kokeneet perusteellisen uudistuksen jo useita vuosia sitten. Verkkopalvelujen alusta ja tekniikka olivat vanhentuneita, eivätkä sivustot taipuneet mobiilikäyttöön. Hakukoneoptimoinnissakin oli puutteita, ja sisällöntuotanto vanhalla alustalla oli haasteellista.

Uusien sivustojen tuli toimia kaikissa päätelaitteissa, ja olla helposti muokattavissa. Tärkeää oli myös hakukonelöydettävyys.

Eri julkaisujärjestelmävaihtoehdoista uusien verkkopalvelujen alustaksi valittiin Episerver. Se skaalautuu hyvin erityyppisten verkkopalvelujen rakentamiseen ja mahdollistaa vaivattoman sisällöntuotannon.

Vakuutuimme siitä, että Solitalta löytyivät parhaat referenssit Episerver-toteutuksista.

Projekti valmiiksi ennätysvauhtia

Atrian verkkopalvelujen kehitysprojektiin haettiin kumppania, jolla on vahvat näytöt laajoista verkkopalveluhankkeista sekä kokemusta vaativista Episerver-projekteista. Yhteistyökumppaniksi lukuisten ehdokkaiden joukosta Atria valitsi Solitan.

”Vakuutuimme siitä, että Solitalta löytyivät parhaat referenssit Episerver-toteutuksista. Vaakakupissa painoi myös ehdotetun projektiryhmän kokemus ja osaaminen”, toteaa järjestelmäpäällikkö Arja Yli-Kivistö Atrialta.

Kuluttajille suunnatun verkkopalvelun toteutusprojekti polkaistiin käyntiin haasteellisimmasta osiosta, eli tuotetieto-, resepti- ja kuluttajapalauteintegraatioiden määrittelyllä ja toteutuksella. Projekti käynnistyi kesäkuussa 2015, ja jo elokuussa integraatiot oli tehty, minkä jälkeen päästiin sisällöntuotannon sivupohjien toteutukseen. Uusi verkkopalvelu Atria.fi oli valmis julkaistavaksi 1. lokakuuta. Kaikkinensa toteutukseen meni kolme kuukautta pois lukien heinäkuun kesäloma.

”Yhteistyömme toimi ketterän projektitoimitusmallin mukaisesti, ja se oli avointa molempiin suuntiin. Säännöllisissä viikkopalavereissa kävimme läpi tehdyt toimet ja laadimme seuraavan viikon työlistan. Teimme tiivistä yhteistyötä Solitan erinomaisen tiimin kanssa”, Arja Yli-Kivistö kertoo.

Projektin jouhevaa etenemistä avittivat yritysten samanlaiset toimintamallit. Mitään turhaa tai ylimääräistä ei tehty, vaan valittiin tapa, mikä toimi parhaiten laadusta tinkimättä.

Solitalaiset jaksoivat haastaa meitä ja ehdottaa uusia näkemyksiä ja ratkaisuja läpi projektin.

Uusi verkkopalvelu otettu hyvin vastaan – kävijämäärät reilussa kasvussa

Kuluttajille suunnatut palvelut koottiin yhteen kotikokkaajien palveluksi, joka auttaa kuluttajaa onnistumaan ruuanlaitossa. Keskeisessä roolissa ovat ruokareseptit ja lihankäsittelyvinkit, jotka esitellään selkeästi opastavilla videoilla ja kuvasarjoilla. Myös tuotteiden alkuperä mm. tuottajaesittelyiden muodossa tuodaan hyvin esille.

Atrian kuluttajille suunnatun verkkopalvelun uudistusprojekti sujui päivälleen aikataulussa, ja lopputulos tyydyttää sekä Atriaa että kuluttajia. Verkkopalvelun kävijämäärät ovat nousseet huimasti, ja kuluttajilta on saatu paljon positiivista palautetta palvelun käytettävyydestä. Uusi verkkopalvelu taipuu hienosti myös markkinoinnin tarpeisiin kuten erilaisten kampanjoiden toteuttamiseen.

”Lopputulos oli sitä, mitä olimme projektin alussa määritelleet, ja yhteistyömme sujui hyvin. Nyt pääsemme tekemään aivan uudella tavalla jatkuvaa sisällöntuotantoa”, Arja Yli-Kivistö kiittelee.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että solitalaiset jaksoivat haastaa meitä ja ehdottaa uusia näkemyksiä ja ratkaisuja läpi projektin.”

Tulokset

  • Palvelu tukee markkinointia ja Atrian brändiä
  • Mahdollistaa sisältöjen vaivattoman julkaisun
  • Tarjoaa kuluttajille tarpeellisia vinkkejä, inspiraatiota ja ohjeita tuotteista ja ruuanlaitosta
  • Kannustavaa sisältöjen jakamiseen ja sitouttaa käyttäjiä palveluun
  • Kävijämäärät ovat kasvaneet
  • Yhtenäinen alusta eri verkkopalveluille
  • Uusi verkkopalvelu toimii myös älypuhelimella ja tableteilla

Lopputulos oli sitä, mitä olimme projektin alussa määritelleet, ja yhteistyömme sujui erittäin hyvin.

Arja Yli-Kivistö

järjestelmäpäällikkö, Atria

 

Teknologiat
  • Episerver
Solitan Rooli
  • Toteutus
  • Jatkuvat palvelut
  • Ylläpito
Jaa sosiaalisessa mediassa

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Sari Mäkelä

Account Executive, Digital Business

040 5216 330

sari.makela@solita.fi