HSL

Uusi HSL-sovellus nousi huippusuosioon

Helsingin seudun liikenteen kesäkuussa julkaisema uudistettu HSL-mobiilisovellus on osoittautunut lyhyessä ajassa menestystarinaksi. Suosio ilmenee vaikuttavista luvuista: sovelluksella on lähes 700 000 käyttäjää ja sen avulla on myyty yli miljoona matkalippua. Monipuolinen HSL-sovellus vastaa joukkoliikenteen matkustajan moninaisiin tarpeisiin – se mahdollistaa matkalippujen lisäksi reittihaun ja kohdennetun reaaliaikaisen liikennetiedon. Palvelun takana on Palmun ja HSL:n tiivis yhteistyö, jossa loppukäyttäjä on nostettu alusta asti työskentelyn ytimeen. Tuloksena on syntynyt ainutlaatuinen palvelukokonaisuus, joka on samalla HSL:lle myös merkittävä strateginen lipunmyyntikanava.

Suunnittelutyön ytimessä matkustaja

HSL-mobiilisovelluksen kehittäminen lähti käyntiin matkustajien tarpeiden pohjalta. Liikkumiseen kaivattiin sovellusta, joka kokoaisi yhteen joukkoliikenteessä matkustamiseen liittyvät tärkeät asiat, kuten reittioppaan ja lippujen oston, sekä palvelisi kattavammin arjen kiireen keskellä.

Tavoitteeksi asetettiin yksinkertainen, mutta selkeä digitaalinen palvelu, joka vastaisi kokonaisvaltaisesti joukkoliikenteen käyttäjän matkustustarpeisiin. Solitan palvelumuotoiluyksikkö Palmu toteutti HSL-sovelluksen tarveymmärryksen, rakenteen, visuaalisen ilmeen ja käyttöliittymäsuunnittelun sekä osallistui front-end-toteutukseen.

Matkustaminen arjessa helpommaksi

Uuden mobiilisovelluksen myötä käyttäjä voi ensimmäistä kertaa matkustaa kausilipulla matkakortin sijaan. Erona aikaisempaan palveluun on myös kohdennettu liikenneinformaatio, jolloin käyttäjä saa uutisvirtaansa ajankohtaista ja personoitua tietoa juuri häntä kiinnostavista aiheista ja alueista, kuten esimerkiksi aikataulumuutoksista tai uusista palveluista. Sovelluksesta löytyy lisäksi Reittiopas, joka osaa nyt myös kertoa minkä lipun matkustaja reitilleen tarvitsee.

Parasta HSL-sovelluksessa on se, että se on aidosti toimiva ja helppokäyttöinen. Käytän sitä nykyään runsaasti, sillä oikeastaan kaikki tarvitsemani löytyy nyt tästä yhdestä applikaatiosta. Koen tämän vapauttavana – on kätevää, että voin ostaa lipun missä ja milloin vain. Häiriötiedotteiden ansiosta tiedän matkaani liittyvät muutokset.
Nina, 29, aktiivinen käyttäjä

Onnistunut lopputulos syntyi yhdessä käyttäjien kanssa

HSL:n sisällöt, palvelut ja lipputuotteet ovat todella kattavia eri kohderyhmille, joten matkan varrella on riittänyt ajoittain suunnitteluhaasteita. Kriittisen tärkeäksi sovelluksen selkeyden kannalta muodostui olennaisten asioiden tunnistaminen ja priorisointi. Se oli mahdollista asettamalla loppukäyttäjä työn keskiöön alusta asti – sovelluksen keskeisimmät sisällöt ja toiminnot on määritelty yhdessä matkustajien kanssa. Kaikki suunnitteluratkaisut ovat pohjautuneet siihen, että ne luovat arvoa käyttäjälle ja ennen kaikkea toimivat arjessa.

HSL App

Muotoilutyössä valittiin työskentelymalli, jolla osallistettiin laajasti koko HSL:n organisaatiota – yhteen hiileen puhalsivat niin viestintä-, IT- ja asiakaspalvelutiimit kuin bussikuskit ja tarkastajatkin. Tiiviillä ja monipuolisella yhteistyöllä on varmistettu, että kaikki tarpeet ja näkökulmat ovat tulleet huomioitua.

”Projekti ei suinkaan ole vielä ohi, vaikka toimiva palvelu on markkinoilla. Ensimmäinen julkaisuversio eli MVP (Minimum Viable Product) pitää sisällään vain kaikista kriittisimmät osat erinomaisen asiakaskokemuksen kannalta. Kehitystyö jatkuu, jotta tulevaisuudessa sovellus kattaa vielä laajemmin HSL:n tarjoamia tuotteita, palveluita ja sisältöjä eri kohderyhmille.”
– Risto Kantola, pääsuunnittelija, palvelumuotoilu

Sovelluksesta HSL:n merkittävin myyntikanava

Sen lisäksi, että sovellus auttaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen matkustajaa, se on myös merkittävä, strateginen lipunmyyntikanava HSL:lle.

”Olen ollut erittäin tyytyväinen lopputulokseen, HSL:llä ei ole aiemmin ollut näin monipuolista ja laajaa sovellusta. Asiakasymmärrys on ollut alusta asti kaiken tekemisen ytimessä, ja olemme jakaneet Palmun kanssa yhteisen näkemyksen asiakaslähtöisen tekemisen mallista. Sen lisäksi, että sovellus auttaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen matkustajaa, se on samalla merkittävä strateginen lipunmyyntikanava – ensi vuonna suurin myyntikanavamme.”
– Niko Tynkkynen, Concept Owner, HSL

 

Tulokset:

Uusi HSL-mobiilisovellus on lyhyessä ajassa saavuttanut suurta kysyntää ja kovia tuloksia. Sovellus julkaistiin kesäkuussa 2018, jonka jälkeen se ylsi kahdessa viikossa sekä App Storen että Play Storen ladatuimmaksi ilmaiseksi sovellukseksi. Sovelluksella on jo lähestulkoon 700 000 käyttäjää ja matkalippuja on myyty jopa yli miljoona kappaletta. Mobiilisovelluksen jatkokehittäminen jatkuu – tulevaisuudessa siintävät jo uudet lipputuotteet ja palvelut.

Tule rakentamaan kanssamme tulevaisuuden liikennepalveluja!

Haemme yli 20 uutta osaajaa: ohjelmistosuunnittelijoita ja -arkkitehteja, data-analyytikoita, konsultteja sekä palvelumuotoilijoita.

Lue lisää tehtävistä ja liikenteen palveluistamme