Evira aloitti toimintansa toukokuussa 2006. Eviran vanha verkkosivujärjestelmä oli ollut käytössä koko viraston olemassa olon ajan eli noin kymmenen vuotta. Tarve uudistaa verkkopalvelut oli siis ilmeinen. Eviran verkkopalvelujen kohderyhmä on mahdollisimman laaja, sillä periaatteessa jokainen suomalainen voi päätyä Eviran verkkosivuille etsiessään tietoa esimerkiksi elintarvikkeiden turvallisuudesta tai eläinten hyvinvoinnista.
Uudistusprojektin tärkeydestä kertoo sen laajuus – Eviralla on verkossa noin 6 000 sivua neljällä eri kielellä.Jussi Koivistoviestintäpäällikkö, Evira
Eviran tavoitteena oli korvata vanha verkkopalvelu teknisesti ajanmukaisilla, joustavilla, skaalautuvilla ja pitkän elinkaaren tarjoavilla ohjelmistoilla ja palveluilla. Lisäksi haluttiin kiinnittää huomiota toimiviin hakupalveluihin sekä helppoon päivitettävyyteen.
Evirassa verkkosivuja päivittävät muun työnsä ohessa asiantuntijat, joten helppo päivitettävyys oli tärkeä kriteeri uudelle sivustollemme.
Koska sivustolla on paljon sisältöä, hyvät hakutoiminnot ovat myös tarpeen”, Koivisto painottaa.
Käyttäjälle selkeä näkymä Eviran ylläpitämiin ja jakamiin tietoihin
Solita sekä konseptoi, suunnitteli että toteutti Eviran uudet verkkosivut, jotka toteutettiin Episerver-teknologialla. Yhteistyö Eviran kanssa myös jatkuu palvelun ylläpidolla ja jatkokehityksellä.
Sivustolla tuodaan selkeästi esille Eviran ylläpitämiä ja jakamia tietoja, joita eri sidosryhmät tarvitsevat, sekä Eviran toimintakokonaisuuksia koskevat julkaisut. Verkkosivusto toteutettiin neljällä eri kieliversiolla – suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi.
Nyt evira.fi palvelee paremmin ja selkeämmin sekä asiakkaita että Eviran toiminnan tavoitteita. Eviran asiakkaat saavat nopeammin kokonaiskuvan Eviran tarjoamista tiedoista. Uusi palvelu on myös selkeämpi ja käyttäjäystävällisempi, ja sen ylläpito on helppoa.