Liiketoiminnan tavoitteet uudistuksen lähtökohtana
Uudistuksen lähtökohtana Laattapisteellä oli selkeästi liiketoiminnan tehostaminen. Ilman keskitettyä tuotetiedonhallintaa laajaa tuotevalikoimaa ylläpidettiin erinäisissä exceleissä ja toiminnanohjausjärjestelmässä. Myyntiin, tuotteistukseen ja tuotetiedon hallintaan kului aivan liikaa aikaa, eivätkä tuotetiedot olleet välttämättä ajantasaisia kaikissa käytetyissä kanavissa ja aineistoissa.
Verkkopalvelun osalta tilanne oli myös ajautunut melko hankalaksi. Olemassa olevan laattapiste.fi verkkopalvelun sisällöntuotanto oli aivan liian kankeaa, teknologia vanhentunutta ja kehitys olematonta. Halutun kaltaisen sisällön tuottaminen ja kampanjointi työlästä tai mahdotonta. Laattapiste päätti uudistaa palvelun kokonaisuudessaan.
Teknologia taipuu myös tulevaisuuden tarpeisiin
Laattapiste kartoitti runsaasti erilaisia teknologioita uusien palveluiden mahdollistamiseksi. Tarjouspyynnössä pyrittiin kuvaamaan tahtotilaa tiukasti määritellyn ratkaisun sijaan ja jätettiin näin tilaa kumppanin omalle näkemykselle. Julkisen verkkosivuston lisäksi laattapiste.fi-palvelu tulee myöhemmin sisältämään myös verkkokaupan ja laajan asiointipalvelun, joten nämä otettiin huomioon teknologiavalintaa tehtäessä.
Verkkopalvelu päätettiin toteuttaa Episerverillä, joka mahdollistaa edistyksellisen sisällöntuotannon ja verkkokaupan kiinteästi osana samaa helppokäyttöistä palvelua. Tuotetiedon hallinnan helpottamiseksi päätettiin keskittää se InRiver PIM-järjestelmään, joka mahdollistaa helpon tuotetiedon rikastamisen sekä automaattisen julkaisemisen useaan eri kanavaan.
Ei vain yksi projekti, vaan näkemys kokonaisuudesta
Ennen toteutusta kartoitettiin liiketoiminnan ja asiakkaiden tarpeita konseptoinnilla.
”Haimme nimenomaan kumppania, emme vain yhden projektin toimittajaa. Siksi panostimme erityisesti hyvän tiimin löytämiseen. Valitsimme kumppaniksemme Solitan, joka pystyi tarjoamaan valittujen teknologioiden korkean osaamisen lisäksi myös palveluiden suunnittelun ja ylläpidon. Haastavassa projektissa tämä on osoittautunut kyllä hyväksi ratkaisuksi”, digipäällikkö Joonas Tammisto Laattapisteeltä kertoo.
Uusi laattapiste.fi sisältää laajan tuote- ja palveluvalikoiman ja monipuolisen tuotehaun, joka palvelee asiakkaiden lisäksi myös Laattapisteen omia asiantuntijoita. Yksittäisten tuotteiden esittelyn sijaan on pyritty esittelemään kokonaisuuksia ja ratkaisuja niin esimerkkikuvien kuin referenssikohteiden kautta. Konseptointityön osana tehtiin kuluttaja- ja ammattilaisasiakkaiden haastattelut, joiden päälöydökset toteutettiin sivustolle. Molemmat ryhmät kaipasivat erityisesti kuvia tuotteista käytössä ja kuvia Laattapisteen toteuttamista kohteista kodeista julkisiin tiloihin. Sivustolle suunniteltiin ja toteutettiin myös ajanvarauspalvelu, jonka kautta asiakkaat voivat helposti varata ajan suunnittelutapaamiseen.