Helppokäyttöisyys ja luotettavuus avainasemassa
Varsinainen alkuperätakuiden kaupankäynti tapahtuu muualla joko toimijoiden välisinä kahdenkeskisinä kauppoina tai esimerkiksi sähköpörsseissä. Toimijat käyvät kauppaa keskenään, myös kansainvälisesti. Kaupan lopputuloksena alkuperätakuut siirretään myyjältä ostajalle järjestelmän avulla. Järjestelmän toimintaa voikin verrata pankkien kaltaiseen tilien ja tilisiirtojen hallintaan. Siksi myös palvelun tietoturva on merkittävässä roolissa.
Hyvään käyttökokemukseen panostettiin alusta saakka.
Alkuperätakuurekisterin määrittelyssä käyttäjien toiveet ja tarpeet olivat tärkeitä. Helppokäyttöisyys oli avainasemassa. Lähdimme Fingridin kanssa toteuttamaan uutta palvelua tarkentamalla käyttäjien tarpeita: Kävimme läpi käyttötapauksia, haastattelimme loppukäyttäjiä ja tutkimme työnkulkuja ja esimerkiksi tilien käyttöä arjessa. Tavoitteena oli varmistaa, että uusi rekisteri palvelee käyttäjiä mahdollisimman hyvin ja helpottaa päivittäistä työtä. Hyvään käyttökokemukseen panostettiin alusta saakka, ja sitä kehitettiin käsi kädessä ohjelmoinnin kanssa.
Palvelu onnistuneesti käyttöön tiukassa aikataulussa
Hankkeen suunnittelu käynnistyi loppukeväällä 2014, ja tavoitteena oli uuden järjestelmän käyttöönotto vuodenvaihteessa. Tiukka aikataulu edellytti selkeää etenemismallia, priorisointia, avointa ja runsasta viestintää eri osapuolien kesken sekä ennen kaikkea hyvää ja joustavaa yhteistyötä.
Toteutustyö tehtiin tiiviissä yhteistyössä Solitan tiimin ja asiakkaan kesken. Tavoite saavutettiin, ja uusi alkuperätakuurekisteri otettiin onnistuneesti käyttöön vuoden 2015 alussa. Sen jälkeen palvelua on kehitetty ja päivitetty käyttäjien tarpeiden mukaisesti. Solita vastaa rekisterin ylläpidosta ja infrasta sekä käytön tuesta.
”Aikataulumme oli haasteellinen, mutta hyvä yhteistyö kaikkien hankkeeseen osallistuneiden kesken, tarpeiden priorisointi ja keskittyminen oleelliseen auttoivat selkein askelin eteenpäin. Uusi palvelu on saanut sekä meillä Fingridissä että asiakkailtamme runsaasti positiivista palautetta. Se on toiminut hyvin, ja on helppo ja nopea käyttää. Kehitämme palvelua jatkuvasti yhdessä solitalaisten kanssa”, sanoo palvelupäällikkö Kaija Niskala Fingridiltä.