S-Pankki

Säästäjä – Suomen ensimmäinen mikrosäästämisen mobiilipalvelu

Säästäminen, sijoittaminen ja rahastot koetaan usein vaikeasti lähestyttäviksi asioiksi. Helpolle ja edulliselle säästämisen muodolle on kysyntää tavallisen kansan keskuudessa.

S-Pankki tunnisti mahdollisuuden tarjota asiakkailleen jotain ainutlaatuista: kuukausittain tilille maksettavat bonusrahat ovat oiva tapa aloittaa säästäminen kevyesti. Yhdessä Solitan kanssa S-Pankki suunnitteli Säästäjän, Suomen ensimmäisen mikrosäästämisen mobiilipalvelun. Palvelu tekee rahastosäästämisestä helppoa ja edullista jokaiselle.

Säästäjä on edullisin tapa säästää yhdistelmärahastoihin Suomessa. Yli 3000 asiakasta on ottanut Säästäjän käyttöön ensimmäisen kolmen kuukauden aikana ja jopa 17 % palvelun käyttäjistä on aloittanut säästämisen ensimmäistä kertaa.

  • Yli 3000

    aktiviista käyttäjää ensimmäisen 3 kk aikana

  • 17%

    palvelun käyttäjistä säästää ensimmäistä kertaa

  • Vain 0,5%

    kuluja vuodessa sijoitetusta summasta

Miten innostaa suomalaiset sijoittamaan?

Suomalaisten suhtautuminen sijoittamista ja rahastosäästämistä kohtaan on yleisesti vastahakoinen. Pienet alkupääomat ja vähäinen tietämys ovat monien tavallisten palkansaajien mielessä liian suuria esteitä sijoittamisen aloittamiseksi. Suuressa mittakaavassa suomalaisilla makaa valtavasti rahaa huonosti tuottavilla tileillä.

S-Pankki tarttui haasteeseen ainutlaatuisella kulmalla: mikrosäästämisellä. Tehdäkseen säästämisestä helppoa ja arkista, S-Pankki päätti rakentaa palvelun, jossa säästäminen tapahtuu huomaamatta arjessa ja sijoitukset menevät automaattisesti sijoitusrahastoihin ilman, että kuluttajan tarvitsee tehdä itse mitään.

Suunnittelukumppaniksi valittiin Solita, joka yhdessä S-Pankin kanssa lähti konseptoimaan ja rakentamaan mikrosäästämisen palvelua.

Säästäjän ensiaskeleet

Palvelun kokoaminen lähti liikkeelle prototyyppien rakentamisesta ja asiakasymmärryksen kerryttämisestä. Kolme erilaista prototyyppiä toimivat pohjana asiakashaastatteluille, joissa selvitettiin loppukäyttäjien mielipiteitä palvelun mahdollisista toteutustavoista.

Solitan asiantuntijatiimin fasilitoimista asiakashaastatteluista selvisi, että S-Pankin keskivertoasiakkaat eivät ole hyvin perillä sijoittamisesta, ja että palvelusta täytyy rakentaa äärimmäisen helppokäyttöinen ja edullinen, jotta se palvelee kohderyhmää.

Johtopäätös oli, ettei kuluttajaa lähtökohtaisesti kiinnosta palvelun taustalla vaikuttava teknologia. Säästämiskulma on kuluttajalle kaikkein tärkein ja helpoiten lähestyttävä – siksi palvelun nimeksi valittiin Säästäjä.

Palvelun teknisestä toteutuksesta ja koodauksesta vastasi HiQ. Finanssiteknologiayritys Taviq suunnitteli algoritmin, joka automatisoi sijoituslogiikan.

”Olemme kertoneet haluavamme tehdä säästämisestä uuden kansallisharrastuksen. Säästäjä on ensimmäinen askel tällä matkalla.” – Hanna Porkka, varallisuushoidon johtaja, S-Pankki –

Automatisoitua rahastosijoittamista

Säästäjän perusajatus on vapauttaa asiakas päätöksenteosta ja kaikesta sijoittamiseen liittyvästä vaivasta. Palvelun käyttöönotto tapahtuu S-Pankin pankkitunnuksilla. Käyttöönoton yhteydessä asiakas täyttää kyselyn, joka kartoittaa käyttäjän halukkuutta ottaa riskejä sijoittajana. Kyselyyn vastaaminen määrittelee palvelun käyttäjän joko hyvin maltilliseksi, maltilliseksi tai rohkeaksi sijoittajaksi, mikä taas ohjaa palvelua siinä, mihin rahastoon se sijoittaa säästöjä.

Käyttäjä määrittelee itselleen säästötavoitteen ja valitsee haluamansa säästötavat

Säästäjässä on tällä hetkellä kolme tapaa säästää, joita voi yhdistellä haluamallaan tavalla:

1. Mikrosäästäminen antaa kaksi eri säästämisvaihtoehtoa:

  • Käyttäjä voi säästää automaattisesti laittamalla säästöön euron jokaisesta S-Etukortti Visa debit -kortilla tehdystä ostoksesta.
  • Bonus rahastoon – käyttäjä voi siirtää S-Ryhmän ostoksista kertyvän bonuksen suoraan rahastoon.

2. Kuukausisäästö: käyttäjä laittaa kuukausittain valitsemansa summan säästöön.

3. Alkusijoitus: käyttäjä valitsee haluamansa alkusijoituksen säästölleen.

Algoritmi rakentaa jokaiselle säästäjälle nopeimman ja turvallisimman reitin tavoitteeseen sen pohjalta, kuinka paljon käyttäjä on valmis sietämään markkinoiden heilahtelua. Palvelu pienentää riskiä automaattisesti, kun tavoiteltu summa lähestyy.

Suomen edullisin ja helpoin säästötapa

Säästäjä on halvin tapa säästää yhdistelmärahastoon Suomessa: automatisoitu sijoittaminen pienentää palvelusta aiheutuvia kuluja, mikä mahdollistaa kilpailijoita alhaisemman hintatason. Helsingin Sanomat julkaisi marraskuussa 2018 vertailun, jossa Säästäjästä löytyvät Säästäjä Uskalias- ja Säästäjä Maltillinen -rahastot olivat vertailun halvimmat aktiivisesti hoidetut yhdistelmärahastot.

Palvelun käyttöönotto ja lopettaminen on maksutonta ja kulut ovat vain 0,5 % vuodessa sijoitetusta summasta. Hinta on kaikille sama.

Koska palvelu on rakennettu mobiiliin, se on läsnä asiakkaiden arjessa. S-Pankin Säästäjä-sovellus on ladattavissa sovelluskaupoista.

Tulokset

Säästäjän päätavoitteeksi asetettu kokemattomien säästäjien rohkaiseminen säästämään on jo tässä vaiheessa saavutettu. 17 % käyttäjistä säästää ensimmäistä kertaa rahastoihin.  Palvelun ensimmäinen versio on saanut hyvän alun ja yli 3000 asiakasta on ottanut sen ensimmäisen kolmen kuukauden aikana käyttöön.

Tilaa uutiskirje

Tilaamalla uutiskirjeen saat tietoa Solitan tapahtumista ja ajankohtaisista asioista suoraan sähköpostiisi.

Siirry tilaamaan

  • Asiakas

    S-Pankki

  • Suunnittelu

    Solita ja Taviq

  • Toteutus

    HiQ