Tukevalle perustalle on hyvä rakentaa
Ajattelumallin muutoksella päästiin tilanteeseen, että arjen käyttötapauksia alkoi nousta esille liiketoiminnasta. Ensimmäiset niistä liittyivät infonäyttöjen, matkatavaroiden ja matkalaukkujen hallinnointiin. Kaikki nämä liittyvät keskeisesti Finavian arvolupaukseen ”For Smooth Travelling”. Lupaus on ollut kaiken datatekemisen ytimessä alusta lähtien.
Data Hubin data tuodaan lähes 30:stä hyvin erilaisesta lähteestä, joista lentotiedot ovat keskeisimpiä. Lisäksi dataa tuodaan esimerkiksi IoT-sensoreista, RFI-tageista ja asiakaspalautepäätteistä. Kokeneet IT-asiantuntijat huolehtivat taustalla, että informaatioarkkitehtuuri ja iso kuva tulee fiksusti hoidetuiksi.
Dataa hubittajille
Data Hubin reaaliaikaisilla PowerBI-raporteilla on 150 käyttäjää. He pääsevät reagoimaan poikkeustilanteisiin ripeästi ja oikea-aikaisesti, kun data näytetään automaattisesti ilman, että käyttäjän pitää avata erillistä raporttia.
Data Hubin olennaisin osa ei siis ole se, että data on tuotu yhteen paikkaan, vaan se, että dataa pystyy jakamaan, yhdistämään ja kyselemään. Data Hubista on tullut niin tärkeä osa finavialaisten arkea, että he jopa sanovat ”hubittavansa dataa”.