AIS-data ja väyläaluedata nopeasti näkyväksi
Projektin tavoitteena oli yhdistää AIS-data ja väyläaluedata sekä visualisoida kokonaisuus käyttäjille. AIS (Automatic Identification System) on alusten automaattisesti lähettämiin tunniste-, sijainti- ja liiketilatietoihin perustuva paikallistamisjärjestelmä.
Tietovarastoksi valikoitui isoja massoja ketterästi pyörittävä Snowflake. Tiedettiin, että karttanäkymässä olisi satojatuhansia samanaikaisesti esitettäviä datapisteitä. Tällaisen analytiikan visualisointiin sopisi Tableau.
Solitan tiimi lähti liikkeelle AIS-sanomien datasta, joka käsiteltiin, valmisteltiin ja yhdistettiin väyläaluedataan. Näin saatiin laskettua väyläalueiden käyttötiedot, jotka visualisoitiin Tableaussa AIS-datan ja väyläaluedatan ohella. Loppukäyttäjien työpöydällä on neljää näkymää: yleisnäkymä väyläalueiden käytöstä sekä detaljitason näkymät alusten seurannalle, väylätilan käytölle ja alueen käytölle. Näkymiä on kehitetty iteratiivisesti, käyttäjiä kuunnellen.
Oleellinen osa projektia on ollut määrittää se laskentalogiikka, jolla laskentahavainnot kohdistetaan väyläalueisiin. Väylävirasto ja Solita ovat käyneet rakentavaa keskustelua muun muassa sallituista virhemarginaaleista ja logiikan korjausmahdollisuuksista.
Pekka Kinnunen kehuu Solitan asiantuntemusta ja ratkaisukeskeistä otetta. ”Solita on erittäin perehtynyt dataan ja pystynyt esittämään, miten ongelmia voidaan ratkaista. He havainnollistivat esimerkkien kautta, miltä havaintoaineisto näyttää, miten tulkinta toteutuu ongelmatapauksissa ja millaisia virhetulkintoja niistä voi tehdä.”