Verkkokauppa toimii outlet-myymälänä
Millaisia konkreettisia tavoitteita Laattapiste sitten verkkokaupalle asetti?
Aluksi kyse oli kokeilusta ja ketterästä kehittämisestä. Laattapiste halusi nähdä, kannattaako verkkokauppa ja onko sitä järkevä lähteä kehittämään eteenpäin. Nyt verkkokaupalle on jo suosion myötä asetettu selkeät numeeriset tavoitteet.
”Tavoitteemme on, että verkkokauppa myisi vuoden aikana yhtä paljon kuin yksi yksittäinen kivijalkaliike. Parissa kuukaudessa olemme esimerkiksi myyneet 600 neliötä laattaa verkossa. Se on aika paljon, kun tyypillisesti yhden märkätilan pinta-ala on neljästä kuuteen neliötä. Keskiostos verkkokaupassamme on ollut vajaat 300 euroa, mikä on selkeästi korkeampi kuin yleensä verkossa”, Tammisto kertoo.
Verkkokauppatoimintaa tukee jo aikaisemmin pitkälle hiotut, tehokkaat logistiikkapalvelut sekä oma 10 000 neliömetrin varasto. Parhaimmassa tapauksessa tavara saadaan asiakkaalle jo seuraavaksi päiväksi.
Verkosta on myös nopeasti muodostunut outlet-kanava Laattapisteelle. Aiemmin myymälöissä oli löytönurkkaukset, joista nyt luovutaan ja tila tulee hyötykäyttöön. Verkkokaupassa myydään tehokkaasti pois mallistosta poistuneet tuotteet.
”Asiakas säästää pitkän pennin ja me saamme tavaran kiertämään nopeammin varastoissa. Lisäksi luonto kiittää, kun käyttökelpoinen tavara löytää uuden omistajan”, Tammisto sanoo.
Verkkokauppakokonaisuuden rakentamisessa hyödynnettiin nykyaikaista pilviarkkitehtuuria Azure-ympäristössä. Toteutuksen taustalla oli myös Episerver Commerce -tuoteratkaisu.
”Laattapiste on panostanut digitaalisten palveluiden rakentamiseen jo useita vuosia. Verkkokauppa on hyvä esimerkki siitä, miten hyvä pohjatyö mahdollistaa nopeat kokeilut ja liiketoiminnan kasvattamisen digitaalisuuden avulla”, Juujärvi kertoo.