Laattapiste

Korona vauhditti Laattapisteen verkkokauppaa – suosio yllätti heti alkumetreillä

Laattapiste ei pitänyt verkkokaupan rakentamista ajankohtaisena, koska uskoi asiakkaiden haluavan nähdä ja tunnustella tuotteita sekä kaipaavan lisäpalvelua myymälässä. Sitten tuli korona, asiakkaat katosivat myymälöistä ja suunnitelmat menivät uusiksi. Laattapisteen ja Solitan tiimi lähti yhteisvoimin ketterästi keväällä 2020 rakentamaan pilottiversiota verkkokaupasta. Viikossa valmistui manuaalinen ostoskori. Tämän jälkeen verkkokauppaa on kehitetty eteenpäin ja automatisoitu viikko viikolta.

”Pitkäaikainen yhteistyö mahdollisti, että pystyimme reagoimaan koronan aiheuttamaan mullistukseen nopeasti. Tärkeintä on kuunnella asiakkaan toiveita ja kokeilla rohkeasti”, Laattapisteen CDO Joonas Tammisto sanoo.

Laattapiste

Tulokset:

  • Jatkuvasti kehittyvä ja automatisoitu verkkokauppa.
  • Digitaalisen alan edelläkävijyyden voimistuminen.
  • Uusi Laattapisteen outlet-kanava. Tavarankierto varastossa nopeutui huomattavasti.
  • Laajempi asiakaskunta ja kyvykkyys tarjota parempaa palvelua.
  • Laattapisteen valikoima kaikkien saataville.
  • Tuo joustavuutta Laattapisteen liiketoimintaan.
  • Verkkokaupan kautta Laattapiste saa paitsi uusia asiakkaita, myös tietoa olemassa olevista asiakkaista. Tätä tietoa on mahdollista hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä – suuri kilpailuetu.

Verkkokaupan rakentaminen oli ollut Laattapisteessä esillä useita vuosia. Laattapiste ei kuitenkaan pitänyt verkkokaupan rakentamista ajankohtaisena, koska uskoi vahvasti, että asiakkaat haluavat nähdä ja tunnustella tuotteita sekä kaipaavat lisäpalvelua myymälässä.

”Olimme varmoja, että kukaan ei esimerkiksi ostaisi laattoja verkosta”, Laattapisteen CDO Joonas Tammisto kertoo.

Sitten tuli korona ja asiakkaat katosivat myymälöistä yhdessä hetkessä. Suunnitelmat menivät uusiksi. Laattapisteen ja Solitan läheinen yhteistyö oli jatkunut jo vuodesta 2016, ja tiimi lähti yhteisvoimin ketterästi rakentamaan uusia palveluita asiakkaalle. Viikossa pystyssä oli taustaprosesseiltaan manuaalinen ostoskori, jonka avulla oli tarkoitus kokeilla, onko asiakkailla kiinnostusta ostaa kodin kunnostukseen ja remontointiin liittyviä tuotteita verkosta.

”Pitkäaikainen yhteistyö mahdollisti, että pystyimme reagoimaan koronan aiheuttamaan mullistukseen nopeasti ja jo muutamassa viikossa saimme kuntoon myös prosessit etätapaamisia varten ja tarjottua tilanteeseen sopivat nykyaikaiset tapaamisvaihtoehdot asiakkaillemme”, Laattapisteen Tammisto kertoo.

"Asiakkaita oli jo ensimmäisen viikon aikana niin paljon, että meidän oli pakko lähteä automatisoimaan palvelua eteenpäin.”Joonas Tammisto, CDO, Laattapiste

Tulokset yllättivät heti alkumetreillä

Lähes nollabudjetilla tehty verkkokauppapilotointi oli äärimmäisen ketterä kokeilu. Tulokset löivät ällikällä.

”Ihmiset lähtivät heti yllättävän rohkeasti tilaamaan tuotteita verkosta. Asiakkaita oli jo ensimmäisen viikon aikana niin paljon, että meidän oli pakko lähteä automatisoimaan palvelua eteenpäin”, Tammisto kertoo.

Verkkokauppaa automatisoitiin tämän jälkeen viikko toisensa jälkeen pala kerrallaan. Kyseessä oli useamman kuukauden jatkuvan kehittämisen projekti.

”Laattapiste on digitaalisuudessa yksi alansa edelläkävijöistä ja todellinen toimialansa uudistaja. Yhtiö on muun muassa tuonut koko tuote- ja palveluvalikoimansa verkkoon ja tarjoaa sen omien kanaviensa lisäksi jopa kumppanien käyttöön rajapintojen avulla”, asiakkuudesta Solitalla vastaava Joonas Juujärvi kertoo.

Verkkokauppa toimii outlet-myymälänä

Millaisia konkreettisia tavoitteita Laattapiste sitten verkkokaupalle asetti?

Aluksi kyse oli kokeilusta ja ketterästä kehittämisestä. Laattapiste halusi nähdä, kannattaako verkkokauppa ja onko sitä järkevä lähteä kehittämään eteenpäin. Nyt verkkokaupalle on jo suosion myötä asetettu selkeät numeeriset tavoitteet.

”Tavoitteemme on, että verkkokauppa myisi vuoden aikana yhtä paljon kuin yksi yksittäinen kivijalkaliike. Parissa kuukaudessa olemme esimerkiksi myyneet 600 neliötä laattaa verkossa. Se on aika paljon, kun tyypillisesti yhden märkätilan pinta-ala on neljästä kuuteen neliötä. Keskiostos verkkokaupassamme on ollut vajaat 300 euroa, mikä on selkeästi korkeampi kuin yleensä verkossa”, Tammisto kertoo.

Verkkokauppatoimintaa tukee jo aikaisemmin pitkälle hiotut, tehokkaat logistiikkapalvelut sekä oma 10 000 neliömetrin varasto. Parhaimmassa tapauksessa tavara saadaan asiakkaalle jo seuraavaksi päiväksi.

Verkosta on myös nopeasti muodostunut outlet-kanava Laattapisteelle. Aiemmin myymälöissä oli löytönurkkaukset, joista nyt luovutaan ja tila tulee hyötykäyttöön. Verkkokaupassa myydään tehokkaasti pois mallistosta poistuneet tuotteet.

”Asiakas säästää pitkän pennin ja me saamme tavaran kiertämään nopeammin varastoissa. Lisäksi luonto kiittää, kun käyttökelpoinen tavara löytää uuden omistajan”, Tammisto sanoo.

Verkkokauppakokonaisuuden rakentamisessa hyödynnettiin nykyaikaista pilviarkkitehtuuria Azure-ympäristössä. Toteutuksen taustalla oli myös Episerver Commerce -tuoteratkaisu.

”Laattapiste on panostanut digitaalisten palveluiden rakentamiseen jo useita vuosia. Verkkokauppa on hyvä esimerkki siitä, miten hyvä pohjatyö mahdollistaa nopeat kokeilut ja liiketoiminnan kasvattamisen digitaalisuuden avulla”, Juujärvi kertoo.

”Solitan tiimi on aivan huippu. Olen todella tyytyväinen tiimiin ja toivon, että pystymme pitämään heistä kiinni jatkossakin.”Joonas Tammisto, CDO, Laattapiste

Solita saa kiitosta monivuotisesta yhteistyöstä: ”huipputiimi”

Solitan tiimi saa Laattapisteen Tammistolta ylistäviä kommentteja. Yhteistyö on jatkunut vuodesta 2016, ja tiimin jäsenet sekä Solitan että asiakkaan puolella ovat pysyneet tänä aikana samoina.

”Solitan tiimi on aivan huippu. Tiedän, että he ovat hyviä, mutta silti he aina yllättävät uskomattomilla suorituksillaan. Olen todella tyytyväinen tiimiin ja toivon, että pystymme pitämään heistä kiinni jatkossakin”, Tammisto sanoo.

”Asiakkaan heittäytyminen projektiin ja luottamus meihin on ollut hieno huomata. Yhteistyömme on ollut laajaa ja läheistä. Ideoista on ollut enemmänkin runsauden pula – suurin haaste on ollut valita ideat, joita lähdemme toteuttamaan”, Solitan Juujärvi sanoo.

Verkkokaupan kehittäminen on jatkuva prosessi. Laattapisteellä on olemassa roadmapit useammalle vuodelle. Tärkeintä on kuitenkin asiakkaan toiveiden kuunteleminen.

”Haluamme helpottaa heidän elämäänsä ja pyrimme vastaamaan heidän tarpeisiinsa olemalla heidän onnistumisensa lähtöpiste”, Laattapisteen Tammisto sanoo.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Joonas Juujärvi

Team Manager

joonas.juujarvi@solita.fi

0400 743 636

Jos haluat kuulla lisää, jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä!