Tieliikenteen ohjausta tehtiin aiemmin lukuisilla yhteensopimattomilla järjestelmillä: esimerkiksi vaihtuvien nopeusrajoitusten osalta käytössä oli lukuisten eri toimittajien eri aikakausilla toimittamia järjestelmiä, joiden ominaisuudet ja käytettävyys erosivat toisistaan. Tämän seurauksena liikenteenohjauksen kokonaiskuvassa tilanteesta teillä oli parannettavaa ja toimintaa piti kehittää.
Lisäksi kokonaisuus oli riskialtis esimerkiksi siksi, että kutakin järjestelmää pystyttiin käyttämään vain yhdestä pisteestä ja kuhunkin järjestelmään oli asiantuntemus vain osalla työntekijöistä.
Ratkaisuna karttapohjainen tilannekuvajärjestelmä
Solita toteutti Fintraffic Tielle tieliikenteen integroidun käyttöliittymän, joka kokoaa liikenteeseen liittyvät tiedot ja toiminnallisuudet yhteen reaaliaikaiseen karttapohjaiseen näkymään. Liikenteenohjaaja voi tehtävän ja tilanteen mukaan kerrostaa nähtäville erityyppisiä tietoja ja toimintoja. Näin hänellä on jatkuvasti paras mahdollinen tilannekuva halutusta näkökulmasta, ja mahdollisuus tehdä nopeita ja perusteltuja päätöksiä ja toimenpiteitä liikenteenohjauksessa.
Joustavan arkkitehtuurin myötä käyttöliittymään voidaan liittää uusia järjestelmiä ja tietolähteitä sitä mukaa kun niitä tulee saataville.
Joustavan arkkitehtuurin myötä käyttöliittymään voidaan liittää uusia järjestelmiä ja tietolähteitä sitä mukaa kun niitä tulee saataville. Lisäksi järjestelmä auttaa merkittävästi riskien- ja resurssienhallintaa: sen avulla mitä tahansa osajärjestelmää ja aluetta voidaan ohjata mistä tahansa liikenteenohjauspisteestä. Näin yksittäisen liikenteenohjauspisteen toimintahäiriö tai liikenteenohjaajan äkillinen sairastuminen voidaan paikata toisaalta.