Toteutus: Ei projekteja, vaan jatkuvaa kehittämistä
Vuonna 2017 verkkopalveluiden kehittämisen tärkeimmiksi tavoitteiksi nostettiin:
- asiakasomistajien varausten kasvattaminen
- palvelun käytettävyyden parantaminen mobiililla
- varausputken saumattomuus
- löydettävyyden parantaminen hakukoneoptimoinnin kautta.
Sokoshotels -verkkopalvelun kehittäminen ja kasvu perustuvat jatkuvaan optimointiin, analytiikan seurantaan ja sivuston testaamiseen. Sokos Hotelsin ja Solitan moniosaajatiimi tekee yhdessä päätökset verkkopalvelun kehitystoimenpiteistä, jotka parhaiten edistävät sen hetkisiä tavoitteita. Jatkuvan kehityksen suuntaa ohjaavat myös asiakashaastattelut sekä nopeat testit. Tällä toimintamallilla on onnistuttu jalkauttamaan ketteryys osaksi tiimien arkea.
ASIAKASOMISTAJIEN VARAUSTEN KASVATTAMINEN
Yksi tärkeimmistä tavoitteista vuodelle 2017 oli helpottaa asiakasomistajien hotellivarauksen tekemistä ja parantaa asiakkaiden tunnistamista verkossa. S-tunnistautumisen kehittämisellä saatiin nostettua asiakasomistajina sisäänkirjautuneiden kävijöiden konversioprosentti jopa 18 prosenttiin, eli lähes joka viides tunnistautunut teki varauksen.
MOBIILIKÄYTETTÄVYYDEN PARANTAMINEN
Älypuhelinten kautta tehtyjen ostojen määrän kasvaessa jatkuvasti myös Sokos Hotelsin verkkopalvelua tuli kehittää käyttäjäystävällisemmäksi mobiilikäyttäjille. Lukuisat toimenpiteet mobiilikäytön parantamiseksi toivat häikäiseviä tuloksia: puhelimilla tehdyt varaukset lisääntyivät uudistuksen myötä 55 %.
VARAUSPUTKEN TEHOSTAMINEN
Varausputken kehittäminen saumattomaksi ja käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi oli selkeä päämäärä vuodelle 2017. Tavoitteena oli helpottaa huoneen varaamista ja vaihtoehtojen vertailua entisestään, ja siinä myös onnistuttiin: saatavuushausta varausputkeen siirtyneistä sokoshotels.fi -käyttäjistä jopa yli 60 % varaa huoneen.
Asiointipolun suosituimpia aloitussivuja ovat kaupunkisivut, jotka kokivat myös isoja uudistuksia. Nyt kaupunkisivuilla on mahdollista nähdä kaupungin tarjoama yhdellä kerralla, ja tulossivulta käyttäjä voi nähdä keskenään vertailukelpoisen huonetarjonnan hintoineen ja ominaisuuksineen ilman erillisiä sivulatauksia. Sokoshotels.fi-verkkopalvelun kehittämisen tukena on käytetty mm. A/B-testausta. Testiversioista on löydetty merkittäviä parannuksia esimerkiksi siitä, miten tarjoussivun katsominen muuttuu varatuksi huoneeksi tai kuinka suurella todennäköisyydellä käyttäjä täyttää sivulla olevan lomakkeen
Uudistuksilla helpotetaan käyttäjän ostopäätöstä ja viedään häntä päätöksentekoprosessissa askel eteenpäin. Samalla asiakaskokemus on mutkattomampaa, kun käyttäjää ei pakoteta hyppimään edestakaisin sivujen välillä vertailun tekemiseksi.
HAKUKONEOPTIMOINTI
Hakukoneoptimointi on ollut tärkeä osa sokoshotels.fi sivustokehitystä. Aina kun uutta sivurakennetta, tai -pohjaa suunnitellaan, se mietitään myös hakukoneiden kannalta optimaaliseksi. Tämä tarkoittaa sekä teknisten seikkojen huomioimista että käyttötarpeen tutkimista.
Tutkimalla käyttäjien hakukoneissa tekemiä hakuja, on löydetty asiakkaille tärkeitä termejä ja sanapareja, jotka ovat toimineet sivuston kehityksen ohjenuorana. Suosittujen hakusanojen, kuten “hotelli + check-in” ja “hotelli + pysäköinti”, pohjalta palveluun on rakennettu hakusanoja vastaavia sivuja. Sivun ulkoasua on myös muutettu niin, että käyttäjien usein etsimät asiat nousevat käyttöliittymässä esille ilman Googlea.
Myös sisällöntuotannossa SEO-asiat huomioidaan: sisältöä tuotetaan aiheista, joilla käyttäjät hakevat matkailu- ja ravintola-alaan liittyvää sisältöä verkosta.