Tieverkon kunnossapitourakat yhteen paikkaan
Aikaisemmin tieverkon ylläpidon kuten esimerkiksi asfaltoinnin ja tiemerkintöjen urakoille ei ollut lainkaan yhteistä seurantajärjestelmää. Kukin urakka hallinnoitiin erikseen. Tieverkon hoidon kuten aurausten ja suolausten järjestelmä puolestaan oli aikansa elänyt. Harja yhdisti nämä tarpeet yhdeksi kunnossapidon hallinnan järjestelmäksi, joka kokoaa kaikki kunnossapitourakat reaaliaikaisesti yhteen paikkaan.
Aikaisemmin tieverkon ylläpidon kuten esimerkiksi asfaltoinnin ja tiemerkintöjen urakoille ei ollut lainkaan yhteistä seurantajärjestelmää.
Yhteistyö eri osapuolten välillä tehostuu
Harja luo mahdollisuuden eri urakoiden yhteistoimintaan; urakoista muodostuu kokonaiskuva, jonka avulla toimijat voivat seurata rinnakkain töiden etenemistä. Tämä tapahtuu Harjan karttakäyttöliittymällä, johon urakoiden tehtävät päivittyvät reaaliajassa. Urakoiden yhteistoiminnan parantamisen lisäksi Harja tarjoaa paremmat mahdollisuudet töiden yhteiseen hallinnointiin. ELY-keskusten, Väyläviraston, konsulttien ja urakoitsijoiden on nyt helpompi paneutua yhteisiin ongelmiin yhteisen järjestelmän avulla.
Urakoiden yhteistoiminnan parantamisen lisäksi Harja tarjoaa paremmat mahdollisuudet töiden yhteiseen hallinnointiin.
Parempi näkyvyys tarvittaviin tietoihin
Harja tehostaa toimintaa parantamalla tiedon kulkua. Se helpottaa yhdessä toimimista tarjoamalla näkyvyyttä asioihin, joihin sitä aiemmin ei ole ollut. Näitä ovat karttapohjaisen tilannekuvan ohella mm. päällystysaikataulut, päivystäjätiedot ja tieliikennekeskuksen ilmoitukset. Lisäksi suunnitelmissa on, että Harjaan kerääntyvä tieto avataan reaaliaikaisesti kansalaisille Tilannekuva-palvelun kautta. Koska eri toimijoiden tarpeet muuttuvat jatkuvasti, Harjan järjestelmärakenne on laadittu siten, että tulevaisuuden haasteisiin ja muutoksiin pystytään vastaamaan joustavasti.