GS1 Golli

Digitalisaatio kohtaa pientuottajan: Miljoonahyödyt ja lisää kilpailukykyä

Golli on kustannustehokas pilvipalvelu, joka helpottaa pienten tuottajien pääsyä kaupan valikoimiin. Se digitalisoi tilaus-toimitusketjun minkä tahansa kokoluokan tai toimialan yrityksessä. Golli on palvelu logistiikan ja kaupan tavaravirtojen hallintaan – suunniteltu käyttäjien ehdoilla ja heidän kanssaan. Gollin käyttö on oikeasti helppoa ja käyttöönotto onnistuu jopa tunnissa. Toimialan käytäntöjä uudistava Golli on lisännyt suomalaisten pk-tavaratoimittajien kilpailukykyä, lisännyt kaupan ekosysteemin toimivuutta ja mahdollistaa miljoonasäästöt.

Lähtökohdat

Digitalisaatio kohtaa PK-yrittäjän

Kuluttajien kiinnostus esimerkiksi lähiruokaa kohtaan on lisääntynyt ja kaupat haluavat vastata kysyntään tarjoamalla pientuottajien tuotteita valikoimissaan. Menestyäkseen pienenkin tavarantoimittajan on pitänyt sopeutua kaupparyhmien tilaus-toimitusprosesseihin. Tuotteiden matkaa kaupan hyllylle hidastavat usein edellytykset standardien mukaisista pakkausmerkinnöistä ja keräilyssä noudatettavat kaupan vaatimukset

Gollin tarina alkoi pohdinnasta, miksi kaupan tilaus- ja toimitusketjuissa oli edelleen niin paljon manuaalista ja aikaa vievää työtä?

Monelle pk-yrittäjälle digitalisaation vaatimukset ovat vaikuttaneet ylivoimaisilta. Manuaaliset toimintaprosessit aiheuttivat päänvaivaa ja erityisesti pienemmille tavarantoimittajille riskin tippua suurten kauppaketjujen nopeasti sykkivistä tilaus-toimitusketjuista.

Strategiseksi kehitysteemaksi nousi pk-yritysten tilaus-toimitusprosessin parantaminen kustannustehokkaalla tavalla. Järeiden järjestelmäratkaisujen, toiminnanohjausjärjestelmien ja kasvavien it-kustannusten sijaan oli selvää, että uutta digitaalista liiketoimintamallia lähdettäisiin hakemaan pilvipohjaisella, nopeasti ja helposti käyttöön otettavalla ja skaalautuvalla ratkaisulla.

Alusta asti käyttäjät keskiössä

Aloitimme sukeltamalla kaupan toimijoiden ja elintarvikkeiden tuottajien, kuten maahantuojien, panimoiden ja leipomoiden ­arkeen. Löysimme useita ongelmia, jotka aiheuttavat prosessien hitautta, toiminnan tehottomuutta ja tulevat kalliiksi päivittäistavarakaupan eri osapuolille: Esimerkiksi pakkausmerkinnät eivät ole standardinmukaisia tai sähköiset toimitussanomat puuttuvat.

Potentiaalisina käyttäjinä Gollille tunnistettiin lähes kaikki suomalaiset elintarviketeollisuuden yritykset eli päivittäistavarakaupan tavarantoimittajat. Näitä on Suomessa laskentatavasta riippuen 1700-2000. Suurin osa yrityksistä on kokoluokkaa 1–4 henkeä, eikä resursseja oman toiminnan digitalisaatioon ole.

Näin monen osapuolen hankkeen lanseeraaminen puolessa vuodessa on lähes uskomaton suoritus. Yhteinen työmme kaupan tilaus-toimitusketjujen digitalisoimiseksi jatkuu ja on hienoa, että Golli on alusta saakka suunniteltu laajennettavaksi eri toimialojen tarpeisiin.
Mikko Luokkamäki, GS1

TOTEUTUS

Palvelu tuotantoon ennätysajassa

Lähtökohdat kehitystyössä olivat haastavat, sillä mukana kaupan ekosysteemissä on toiveineen, työkaluineen ja toimintatapoineen monta osapuolta: vähittäiskaupan toimijat, tavarantoimittajat, logistiikkatoimittajat sekä viranomaiset.

Kunnianhimoista visiota kohti lähdettiin rakentamalla palvelusta prototyyppi, jonka avulla ideaa voitiin testata käyttäjien näkökulmasta. Prototyyppiä testattiin kymmenessä elintarviketeollisuuden pk-yrityksessä ympäri Suomea.

Pilotointi ja prototyypin testaus vahvistivat käsitystä uuden palvelun tarpeellisuudesta. Asetimme palvelun kehitykselle kunnianhimoisen tavoitteen: uuden palvelun tuli osoittaa toimivuutensa kuudessa kuukaudessa.

Toteutus tehtiin ketterien menetelmien ja lean-periaatteiden mukaisesti testaten ja kokeillen.

Tavoitteiden mukaisesti palvelu lanseerattiin 6 kk sisällä hankkeen aloituksesta joulukuussa 2015 ja Golli otettiin heti menestykkäästi käyttöön useissa yrityksissä.

Golli kumppanit

Käyttöön jopa tunnissa

Palvelun käyttöönotto ja käyttö on äärimmäisen yksinkertaista, helppoa ja nopeaa – ja onnistuu tavallisilla toimistotyökaluilla ja nettiyhteydellä. Nopeimmillaan palvelu on otettu käyttöön alle tunnissa.

Golli säästää aikaa ja rahaa niin tuotteita toimittavissa pk-yrityksissä kuin vaikkapa kaupan jättien logistiikassa: Gollin käyttö maksaa tavarantoimittajalle alle 2 euroa päivässä. Se nopeuttaa ja helpottaa tilaus-toimitus-, logistiikka-, laskutus- sekä seuranta- ja raportointiprosesseja ja parantaa eri osapuolien välistä kommunikointia. Palvelu lisää suomalaisten pk-yritysten kilpailukykyä ja parantaa meidän jokaisen arkea parantamalla kaupoissa tarjolla olevien elintarvikkeiden valikoiman monipuolisuutta, tuoreutta ja turvallisuutta.

golli_2

Rajapintojen ja palveluiden ekosysteemi

Golli ei ole pelkkä käyttöliittymä, vaan rajapintojen ja palveluiden ekosysteemi, johon yrityksen olemassa olevat digitaaliset palvelut ja järjestelmät voi kytkeä useilla eri tavoilla.

Lisäksi ekosysteemiajattelu mahdollistaa lisäarvopalveluiden rakentamisen Golli-ytimen ympärille. Esimerkiksi Internet of Things -ratkaisu voi kytkeytyä kiinni Golliin ja automatisoida näin tavaravirtojen kulkua. Alkuvaiheessa pääkohderyhmäksi on valittu elintarviketeollisuus ja päivittäistavarakauppa, mutta Golli sopii mille tahansa toimialalle. Lähivuosina satojen asiakkaiden uskotaan löytävän Gollin tarjoamat hyödyt.

Jopa 17 miljoonan euron hyödyt vuosittain

Golli-palvelun aikaansaamat potentiaaliset kustannusvaikutukset ovat toimialassa merkittäviä. Tarkkoja laskennallisia lukuja ei voida kilpailusyistä paljastaa, mutta kustannushyötyjen potentiaali tilaus-toimitusprosessissa on jopa 17 miljoonaa euroa vuodessa perustuen kaupparyhmien saaman hyödyn keskiarvoon. Hyödyt ovat laskettavissa kaupparyhmäkohtaisesti nykyisin manuaaliseen työhön käytettävän ajan ja työtunnin kustannuksen perusteella.

Tulokset ja hyödyt

  • Mahdollistaa päivittäistavarakaupan pk-yritysten toimintamallien digitalisoimisen helposti, edullisesti ja nopeasti – jopa tunnissa.
  • Helppokäyttöisyys on valloittanut käyttäjien sydämet ja edesauttaa toimintatapojen muutosta.
  • Käsittelyajat ovat lyhentyneet huomattavasti.
  • Manuaalinen työ ja virheiden määrä ovat vähentyneet.
  • Kaikkien osapuolien toiminta on tehostunut.
  • Parantaa tilaus-toimitusketjua kokonaisvaltaisesti ja säästää kaikkien osapuolien aikaa ja rahaa.
  • Esimerkiksi leipurit, kalakauppiaat, myllyt ja perunatilat ympäri Suomen saavat jatkossa tuoretuotteensa entistä nopeammin, varmemmin ja helpommin vähittäiskauppojen hyllyille.
  • Jopa 17 miljoonan euron laskennalliset hyödyt vuosittain.

Gollin aikaansaamat säästöt eri toimijoilla yllättivät jopa meidät. Yhdessä Solitan kanssa olemme tehneet yhteiskunnallisesti merkittävää työtä suomalaisen kilpailukyvyn parantamiseksi – ja tavarantoimittajien arjen helpottamiseksi.Elina SantamäkiGS1

Roolit

  • Asiakas: GS1 Finland
  • Suunnittelu: GS1 Finland, Solita & sidosryhmät
  • Toteutus: Solita

GS1 Finland

  • Elina Santamäki, Head of GS1 System, PP
  • Mikko Luokkamäki, Sector Manager, PO, alkuperäisidea
  • Tomi-Pekka Juha, Sector Manager, PP, roll-out -vastuu
  • Satu Järvinen, asiakaspalvelu
  • Kimmo Keravuori, asiakaspalvelu

Solita

  • Ossi Syd, Head of New Business, PO, alkuperäisidea
  • Timo Honko, liiketoimintajohtaja
  • Heini Ojamäki, projektipäällikkö
  • Marko Knuutila, projektipäällikkö
  • Tuomas Nylund, visuaalinen ilme, UX-suunnittelu
  • Sandro Gelmi, prototyyppi, UX-suunnittelu, toteutus
  • Antti Huokko, arkkitehtuuri, toteutus
  • Marko Kattelus, arkkitehtuuri, integraatiot, toteutus
  • Juho Ylipoti, arkkitehtuuri, integraatiot, toteutus
  • Anna Vuorenoja, palvelupäällikkö
  • Aleksi Kärkkäinen, business design

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä

Antti Brunni

Head of Business Solutions, Digital Business

antti.brunni@solita.fi

044 55 44 669