Sitra

Fiksun kuluttamisen ajattelutyökalu pienten yritysten liiketoimintamuotoilun tueksi

Palmu tuotti yhteistyössä Sitran kanssa fiksun kuluttamisen motivaatioprofiilit, joiden avulla Sitra kehittää sidosryhmiensä kanssa resurssiviisauteen liittyvää viestintää sekä tuotteita ja palveluita houkuttelevammiksi vaihtoehdoiksi.

Sitra logo

Palmun rooli

Avainalue Resurssiviisas kansalainen halusi selvittää, mitkä motiivit ohjaavat suomalaisia tekemään kestäviä kuluttajapäätöksiä. Projektissa haastateltiin noin 20 henkilöä ympäri Suomen motiivien ja asenteiden selvittämiseksi ja hypoteesiprofiilien luomiseksi. Nämä hypoteesiprofiilit validoitiin kvantitatiivisella valtakunnallisella tutkimuksella Kantar TNS kuluttajapaneelissa (n=1069). Lopulliset profiilit muodostettiin aineistoista klusterianalyysilla. Kokonaisuus toteutettiin syys-lokakuussa 2017.

Tulokset

  • Tunnistettiin ja kuvattiin fiksun kuluttamisen osalta 7 profiilia erottelevine tekijöineen, esteineen ja ratkaisuineen
  • Luotiin työkalu, jonka avulla yritykset voivat kehittää sekä viestintäänsä että tuotteitaan ja palveluitaan suomalaisen kuluttajan kannalta houkuttelevammaksi