Viestintä kuuluu kaikille
Vaasan sairaanhoitopiiri järjestää erikoissairaanhoidon palvelut alueensa lähes 170 000 asukkaalle. Palveluita tuottaa yli 2000 ammattilaista. Vaasan sairaanhoitopiiri halusi kehittää viestintäänsä ja uudistaa myös intranetinsa paremmaksi viestintäkanavaksi kaikille työntekijöille.
Ennen uudistusta Vaasan sairaanhoitopiirin intranet oli dokumenttipohjainen sisäinen verkkopalvelu, joka oli perinteiseen julkisorganisaation tapaan IT-yksikön hallinnassa. Intranetin viestinnällinen osuus rajoittui etusivun uutissyötteeseen, jonka päivittäminen oli muutaman henkilön vastuulla.
Uudistuksen tavoitteena oli luoda sisäisen viestinnän väline, joka tarjoaa toimivan viestintäkanavan organisaation kaikille jäsenille. Kyse ei ollut ainoastaan teknologian uudistamisprojektista, vaan myös viestinnän kehitysprojektista.
Kyse ei ollut ainoastaan teknologian uudistamisprojektista, vaan myös viestinnän kehitysprojektista.
Uuden intranetin avulla haluttiin rakentaa uudenlaista viestintäkulttuuria, jossa viestintä kuuluu kaikille. Oleellista olikin löytää järjestelmä, jota henkilöstön on helppo käyttää.
Intranet tukee uutta viestintäkulttuuria
Toteutimme Vaasan sairaanhoitopiirille intranet-uudistuksen EPiServer-teknologialla, joka mahdollistaa helppokäyttöisen ja toimivan ympäristön viestintään sekä tiedonjakoon. Uudistuksen myötä jokainen yksikkö vastaa itse sisällöntuotannosta ja tiedon ajan tasalla pitämisestä. Lisäksi intranet siirrettiin IT-yksiköstä viestintäyksikön vastuulle vuorovaikutuksen ja tiedottamisen kehittämiseksi.
”Olemme olleet todella tyytyväisiä järjestelmävalintaan. Testivaiheessa EPiServer oli selkeästi toimivin ja helppokäyttöisin ratkaisu, joka sopii todella hyvin myös kokemattomille käyttäjille”, kertoo viestintäsuunnittelija Heli Masa Vaasan sairaanhoitopiiristä.
Uuden intranetin käyttöönotto on ollut suuri viestintäkulttuurinen muutos, jonka läpivienti on ollut ajoittain haastavaa. Organisaatiossa oli totuttu tietynlaisiin toiminta- ja työskentelytapoihin, ja uudistukset vaativat totuttelua. Intranetin lanseerausvaiheessa panostettiin siksi käyttäjien ja sisällöntuottajien koulutuksiin ja tukeen. Järjestelmän käyttöönoton jälkeen palaute on ollut kuitenkin myönteistä ja etenkin uusi intranetin käytettävyyttä parantava hakukone on saanut paljon kiitosta.